BMW vil – i motsetning til mange av konkurrentene – ikke sette en dato for utfasing av forbrenningsmotoren.
Selv om motorproduksjonen er over i Tyskland – i hvert fall for BMW – er det ikke slutt med forbrenningsmotoren.
Ikke for BMW heller. Faktisk satser tyskerne nå videre på både diesel- og bensinmotorene. Og til og med noen helt nye.
Dette er skrevet av tyske Handelsblatt .
Både bensin- og dieselmotorene får ulike størrelser – også når det gjelder antall sylindere – for å passe inn i nye biler på flere plattformer samtidig.
LES OGSÅ: 6 av 10: Ok at elbiler ikke kan kjøre mer enn 500 kilometer
BMW forteller at det fremover vil være fire, seks og åtte sylindre på menyen. Eller rettere sagt i modellprogrammet. BMW-fans må imidlertid forvente at merket skal drive de ulike motorene.
For eksempel vet vi allerede at den kommende BMW M5, som etter flere års fravær kommer tilbake i stasjonsvogn-format (eller touring, som tyskerne sier, red.), får en hybriddrevet V8-motor.
Antagelig lik den som allerede er i SUV XM. Og ja, BMW har måttet spørre Citroën om tillatelse til å bruke navnet. Les mer om det her .
Men det – altså motorvalget – er ikke nødvendigvis en dårlig ting. For det betyr bare at M5 får mye mer muskler enn en slik person har hatt før.
Den kommende M5-en streifer fortsatt rundt under kamuflasje, men når merket fra Bayern river den av foran verdenspressen, ventes det å avsløre en bil med minst 748 hestekrefter. Det er i hvert fall det XM har å tilby.
I likhet med BMW er heller ikke Toyota mye for å droppe forbrenningsmotoren. Gill Pratt, leder for den japanske utviklingsavdelingen, tror faktisk ikke at det er nok råvarer til å bygge utelukkende elbiler. Les mer om det her .
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!