En av bilbransjens største konkurser ruver fortsatt. Denne gangen kan BMW få problemer med 400 000 defekte kollisjonsputer fra den lukkede Takata.
Japanske Takatas konkurs er en minst like stor skandale som Volkswagens dieselgate. Og begge sakene spøker fortsatt.
Nå må BMW tilbakekalle 400.000 3-serie – både sedaner og stasjonsvogner – fordi utløseren i bilenes kollisjonsputer kan være defekt. BMW tilbakekalte bilene for første gang helt tilbake i 2016, men problemet er fortsatt ikke borte.
BMW i USA har uttalt at hundretusenvis av biler utstyrt med M-rattet kan ha blitt utstyrt med de defekte Takata-kollisjonsputene fra fabrikken.
Det skriver Reuters .
LES OGSÅ: Bilmerket forhandler med Kevin Magnussens Formel 1-team
Airbag-utløseren er offisielt kjent under delenummeret PSDI-5, og over tid kan den smuldre. Hvis dette skjer, kan kollisjonsputen utløses unødvendig kraftig i tilfelle en ulykke.
Den defekte kollisjonsputen, hvis den påvirkes av nedbrytning, kan sende metallfragmenter rundt i kabinen. Noe som flere bilister allerede har blitt skadet av. Enda verre kan det føre til døden. Bare i 2022 ble fem trafikkdødsfall offisielt knyttet til den livstruende kollisjonsputen.
BMW sier de først ble klar over problemet da biler med M-ratt begynte å dukke opp på verkstedene deres igjen. Disse rattene kan ha blitt kjøpt brukt av BMW-eiere som ikke visste at PSDI-5 kollisjonsputen ble tilbakekalt for 8 år siden.
Derfor må de mange bilene som ble bygget mellom februar 2005 og august 2011 nå på verksted igjen. Dette gjelder biler som: 323i, 325i, 325xi, 328i, 328xi, 330i, 330xi, 335i og 335xi.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!