Det nytter ikke å legge forbrenningsmotoren på hylla. I hvert fall ikke hos BMW. Selv ikke om EU forbyr teknologien i 2035.
BMW bekrefter nå at merket vil fortsette å bygge bensin- og dieselmotorer etter 2035. Produksjonen vil skje i Østerrike og England.
EUs forbud mot salg av bensin- og dieselbiler fra 2035 har fått mange europeiske bilprodusenter til å investere i elbiler. BMW er intet unntak. Og tyskerne har økt produksjonen av elbiler betydelig.
BMW fastholder likevel at de vil fortsette å utvikle forbrenningsmotorer uten å sette en sluttdato eller noen utfasing av teknologien.
– Vi vil fortsette å investere i og utvikle bensin-, diesel- og plug-in hybridmotorer, sier utviklingssjef Frank Weber i et intervju med den tyske avisen Focus .
BMWs beslutning om å fortsette med forbrenningsmotorer skyldes blant annet usikkerhet i elbilmarkedet.
– Usikkerheten rundt finansieringsprogrammer (statstilskudd, red.) bidrar også til dette dilemmaet, som vanskeliggjør produktplanleggingen for den enkelte bilprodusent.
– Derfor er det så viktig for BMW å investere i fleksibilitet når det kommer til drivlinjer, forklarer Frank Weber.
BMW understreker at merkets salg er globalt og at EUs forbud ikke gjelder alle kundene.
– Spesielt fordi det ikke bare handler om at det er nye, tøffere grenser for utslippsgrenser i Europa. Det er en global prosess, sier Frank Weber.
BMW har imidlertid ingen intensjon om å nedprioritere elbiler. Tvert imot økte BMWs salg av elbiler med 75 prosent i løpet av 2023. Og i fjor bekreftet merket at det samarbeider med Toyota om en ny hydrogenbil.
Den harde konkurransen fra Tesla og kinesiske bilprodusenter som BYD bekymrer heller ikke kontorkorridorene i München.
– Vi er markedsleder på premium elbiler, sier Frank Weber.
– Når det gjelder Tesla og kineserne, ser vi prisene på elbilene de selger. Og vi forstår at dette ikke er en bærekraftig praksis. Vi har ikke gått inn i denne priskrigen og vil ikke.