Det nytter ikke รฅ legge forbrenningsmotoren pรฅ hylla. I hvert fall ikke hos BMW. Selv ikke om EU forbyr teknologien i 2035.
BMW bekrefter nรฅ at merket vil fortsette รฅ bygge bensin- og dieselmotorer etter 2035. Produksjonen vil skje i รsterrike og England.
EUs forbud mot salg av bensin- og dieselbiler fra 2035 har fรฅtt mange europeiske bilprodusenter til รฅ investere i elbiler. BMW er intet unntak. Og tyskerne har รธkt produksjonen av elbiler betydelig.
BMW fastholder likevel at de vil fortsette รฅ utvikle forbrenningsmotorer uten รฅ sette en sluttdato eller noen utfasing av teknologien.
โ Vi vil fortsette รฅ investere i og utvikle bensin-, diesel- og plug-in hybridmotorer, sier utviklingssjef Frank Weber i et intervju med den tyske avisen Focus .
BMWs beslutning om รฅ fortsette med forbrenningsmotorer skyldes blant annet usikkerhet i elbilmarkedet.
โ Usikkerheten rundt finansieringsprogrammer (statstilskudd, red.) bidrar ogsรฅ til dette dilemmaet, som vanskeliggjรธr produktplanleggingen for den enkelte bilprodusent.
โ Derfor er det sรฅ viktig for BMW รฅ investere i fleksibilitet nรฅr det kommer til drivlinjer, forklarer Frank Weber.
BMW understreker at merkets salg er globalt og at EUs forbud ikke gjelder alle kundene.
โ Spesielt fordi det ikke bare handler om at det er nye, tรธffere grenser for utslippsgrenser i Europa. Det er en global prosess, sier Frank Weber.
BMW har imidlertid ingen intensjon om รฅ nedprioritere elbiler. Tvert imot รธkte BMWs salg av elbiler med 75 prosent i lรธpet av 2023. Og i fjor bekreftet merket at det samarbeider med Toyota om en ny hydrogenbil.
Den harde konkurransen fra Tesla og kinesiske bilprodusenter som BYD bekymrer heller ikke kontorkorridorene i Mรผnchen.
โ Vi er markedsleder pรฅ premium elbiler, sier Frank Weber.
โ Nรฅr det gjelder Tesla og kineserne, ser vi prisene pรฅ elbilene de selger. Og vi forstรฅr at dette ikke er en bรฆrekraftig praksis. Vi har ikke gรฅtt inn i denne priskrigen og vil ikke.