I BMWs M-avdeling erkjenner nestleder Sylvia Neubauer at det er vanskelig å overbevise kunder om å kjøpe en elbil. Derfor fortsetter forbrenningsmotoren.
For bare noen få år siden måtte alt i bilindustrien konverteres til å dreie seg om elbiler. Men etterspørselen har ikke holdt tritt med tilbudet.
Og nå erkjenner folkene fra BMWs M-avdeling at det blir en mer enn vanskelig oppgave å overbevise kundene om elbilen.
Det er vanskeligere å overtale dedikerte bilentusiaster til å hoppe på den elektrifiserte vognen. Spesielt de som kun går på strøm.
Neste generasjon av BMW M3 vil derfor holde seg til forbrenningsmotoren. Den vil imidlertid få selskap av en elektrisk versjon på sidelinjen.
Dette bekreftes av visedirektør i M-avdelingen, Sylvia Neubauer, i et intervju med Top Gear .
Elversjonen av bilen vil imidlertid sannsynligvis ikke irritere mange BMW-kunder. I hvert fall ikke når det gjelder navnet.
Akkurat nå spekulerer flere medier i at BMW vil velge å kalle bilen iM3.
BMW er imidlertid overbevist om at de kan fortsette å levere det kundene ønsker. Dette gjelder den lojale kundebasen, selv om hele bransjen måtte gå over til elbiler.
BMW M har kanskje lært leksen sin fra Mercedes-AMG, der den nåværende C 63 er en salgskatastrofe.
Kort tid etter bilens premiere rapporterte forhandlerne om gapende tomme ordrebøker, og kunder som i stedet søkte opp både BMW og Audis alternativer med forbrenningsmotorer.
Sylvia Neubauer innså utfordringen kort tid etter at M5 ble en plug-in hybrid. BMW M, nemlig veldig kort tid etter å ha jobbet med sin første helelektriske bil.
– Hvis du ser på kundene våre, som primært består av entusiaster, er det ikke de som er mest sannsynlig til å bytte til elbil.
Elbilen for entusiasten kommer kanskje aldri
– Men jeg synes ikke vi bare skal beskrive den målgruppen som den eneste målgruppen, for vi ser allerede en endring, sier Neubauer.
Men å overtale entusiaster til å bytte ut forbrenningsmotoren vil bli en vanskelig oppgave. Og kanskje så vanskelig at elbilen for entusiasten aldri vil bli til noe.
Derfor fokuserer også BMW på å holde forbrenningsmotoren i live.
Tekniske detaljer og fremtidens M-modeller
De nøyaktige tekniske spesifikasjonene for de to kommende M-modellene er ikke publisert. Men mye tyder på at begge vil ha mer enn 500 hestekrefter fra fabrikken.
Den elektriske versjonen vil sannsynligvis kunne håndtere mye mer enn det. I hvert fall i teorien.
BMW har allerede avslørt at deres firemotorsoppsett kan støtte opptil 1 341 hestekrefter. Også kjent som en megawatt.
Det er akkurat det samme tallet som Lamborghini sikter mot i sin første helelektriske bil. Lanzador, som konseptbilen heter, er imidlertid utsatt. Les mer om det her .