Ventetiden på ladestasjonen er over. I hvert fall om man skal tro BMWs siste utvikling på hybridfronten. Ladetiden er kun ett minutt.
BMW har som mål å lynrask lading av hybridbiler. Bilprodusenten har sikret seg patent på et nytt superhybridsystem. Systemet kombinerer en superkondensator med et tradisjonelt batteri. Målet er å oppnå full lading på bare ett minutt.
Bilprodusentene leter stadig etter nye metoder. Målet er å gjøre lading av elbiler og plug-in hybrider raskere. Mange har vært avventende til elbiler eller hybrider. Dette skyldes ofte ladetiden på lengre turer.
Selv om mange tar pauser uansett, kan ladestopp virke lange. BMWs nye system kan endre det bildet betydelig. Lading vil potensielt ikke ta lenger tid enn å fylle gass.
Systemet er basert på kombinasjonen av en superkondensator og et batteri. En superkondensator skiller seg fra et batteri på flere måter. Den kan lades og lades ekstremt raskt etter behov.
Det kan også levere svært høy effekt på kort tid. Dette har gjort teknologien interessant i ulike sammenhenger. Formel 1-biler bruker for eksempel lignende systemer.
Superkondensatorer: fordeler og ulemper
Superkondensatorer kan også lagre energi effektivt. Teknologien brukes allerede i bilindustrien i dag. Lamborghini Sián FKP 37 bruker supercapacitor hybrid teknologi.
Mindre superkondensatorer finnes også i enkelte elbiler. Dette gjelder modeller fra tyske og sørkoreanske merker. BMW tar imidlertid teknologien et steg videre med deres patenterte kombinasjon.
BMW mener at systemet egner seg spesielt godt for motorsport. Med riktig type lader forventes systemet å være fulladet på ett minutt. Dette er en betydelig reduksjon i ladetid.
Systemet er også designet for å høste energi. Dette gjøres via regenerativ bremsing, hvor kinetisk energi omdannes til elektrisk energi. Det forbedrer den generelle effektiviteten til systemet.
Ifølge BMW er det håp om å optimalisere systemet. Den kan potensielt tilpasses andre kjøretøytyper. Busser og tog nevnes som transportformer som vil dra nytte av teknologien.
Carmoses skriver.
BMWs hybridløsning og fremtiden
Superkondensatorer regnes som en lovende teknologi. Deres rolle har vokst i betydning de siste 15-20 årene. De blir sett på som en viktig brikke i fremtidens energilagringsløsninger.
En betydelig ulempe med superkondensatorer er imidlertid prisen. De er fortsatt relativt dyre å produsere. Dette har så langt begrenset deres spredning i mer vanlige kjøretøy.
BMWs løsning med å kombinere superkondensator og batteri kan være en vei videre. Det kan tilby fordelene med hurtiglading og høy effekt. Samtidig kan kostnadene holdes nede via det vanlige batteriet.
Det kan representere en god midlertidig løsning. Teknologien kan modnes ytterligere og bli mer kostnadseffektiv over tid. BMWs patent viser en klar retning for deres fremtidige hybridteknologi.
BMW er kjent for sitt fokus på kjøredynamikk og innovasjon. Teknologiske fremskritt som dette superhybridsystemet kan til slutt finne veien til både ytelsesmodeller og mer vanlige biler fra merket.
Du kan lese mye mer om BMW, inkludert tester av deres nyeste modeller og andre bilnyheter, her på Boosted.dk.