Til og med dieselbilen, som har blitt falsk skam de siste รฅrene, er opptil 40 prosent dyrere i Danmark pรฅ grunn av etterspรธrselen.
Dieselbilen har et dรฅrlig rykte blant allmennheten. Og i Danmark blir det dรฅrlige ryktet hjulpet pรฅ vei av miljรธsonene, hvor enkelte dieselbiler ikke fรฅr kjรธre i det hele tatt. Men nรฅ blir de dyrere.
Dieselbilene, altsรฅ. Faktisk viser tall fra Bilbasen at dieselbiler opptil รฅtte รฅr har รธkt i pris med opptil 40 prosent.
Det skriver Berlingske .
Bensinbiler har ikke steget i pris fullt sรฅ mye. Men eierne av brukte bensinbiler kan i dag fortsatt legge 3 til 4 prosent pรฅ toppen av prisen de ellers ville kunne ta for bilene.
LES OGSร : VW ville ha 70.000 kroner fra Hans โ nรฅ er regningen forsvunnet
Den generelt รธkende etterspรธrselen etter brukte biler med forbrenningsmotorer mรฅ ses i sammenheng med trendene pรฅ det europeiske bilmarkedet.
Det er ikke i alle land at salget av elbiler holdes sรฅ kunstig hรธyt som tilfellet er i Danmark og Norge. I Tyskland, der all stรธtte til elbiler ble fjernet umiddelbart i desember for รฅ lappe et hull i statskassen, har interessen for elbiler nรฅ kollapset 7 mรฅneder pรฅ rad.
Og i de andre markedene โ som i Spania og Italia โ kan elbilen bare registrere ensifret fremgang. Selv om vi her faktisk finner noen av verdens billigste nye Teslaer. Les mer om det her.
Den lavere vekstraten for elbiler mรฅ ogsรฅ ses i lys av den endrede holdningen til mange bilmerker. Senest har et merke som Audi annonsert at de tross alt ikke vil bygge den siste bilen med forbrenningsmotor i 2033.
Nรฅ sier sjefen, Gernot Dรถllner, i stedet at ยซvi mรฅ vรฆre fleksibleยป. Hans sjefskollega i Renault, Luca de Meo, har til og med bedt EU revurdere forbudet mot nye bensin- og dieselbiler fra 2035. Les mer om det her .