Til og med dieselbilen, som har blitt falsk skam de siste årene, er opptil 40 prosent dyrere i Danmark på grunn av etterspørselen.
Dieselbilen har et dårlig rykte blant allmennheten. Og i Danmark blir det dårlige ryktet hjulpet på vei av miljøsonene, hvor enkelte dieselbiler ikke får kjøre i det hele tatt. Men nå blir de dyrere.
Dieselbilene, altså. Faktisk viser tall fra Bilbasen at dieselbiler opptil åtte år har økt i pris med opptil 40 prosent.
Det skriver Berlingske .
Bensinbiler har ikke steget i pris fullt så mye. Men eierne av brukte bensinbiler kan i dag fortsatt legge 3 til 4 prosent på toppen av prisen de ellers ville kunne ta for bilene.
LES OGSÅ: VW ville ha 70.000 kroner fra Hans – nå er regningen forsvunnet
Den generelt økende etterspørselen etter brukte biler med forbrenningsmotorer må ses i sammenheng med trendene på det europeiske bilmarkedet.
Det er ikke i alle land at salget av elbiler holdes så kunstig høyt som tilfellet er i Danmark og Norge. I Tyskland, der all støtte til elbiler ble fjernet umiddelbart i desember for å lappe et hull i statskassen, har interessen for elbiler nå kollapset 7 måneder på rad.
Og i de andre markedene – som i Spania og Italia – kan elbilen bare registrere ensifret fremgang. Selv om vi her faktisk finner noen av verdens billigste nye Teslaer. Les mer om det her.
Den lavere vekstraten for elbiler må også ses i lys av den endrede holdningen til mange bilmerker. Senest har et merke som Audi annonsert at de tross alt ikke vil bygge den siste bilen med forbrenningsmotor i 2033.
Nå sier sjefen, Gernot Döllner, i stedet at «vi må være fleksible». Hans sjefskollega i Renault, Luca de Meo, har til og med bedt EU revurdere forbudet mot nye bensin- og dieselbiler fra 2035. Les mer om det her .
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her