Skaden ser ufarlig ut. Et knust glass og en bulk som kunne vært verre. Likevel kostet det over 54.000 kroner å fikse denne Rivianen kosmetisk.
En bulk i en Rivian R1T endte opp med å koste over 54.000 kroner å fikse. Elbiler kan generelt være dyrere å reparere enn forbrenningsmotorer.
Og denne R1T er et skremmende eksempel på hvordan regningen noen ganger – om ikke ofte – løper unna.
Det skriver eieren av bilen selv på det sosiale mediet Reddit .
Rivian har allerede fått et rykte for at bilene deres er ekstremt dyre å reparere. Dette skyldes spesialreservedeler, et begrenset antall merkeverksteder, at bilene er komplekse å demontere, og at mange deler er bygget sammen.
Av denne grunn kan selv mindre skader bli et stort økonomisk slag.
Andre tilfeller av bulker i merkets biler har allerede understreket dette. I 2023 vil det koste nesten 300.000 kroner å reparere en annen R1T etter en mindre trafikkulykke. For tredje gang kostet det over 140.000 kroner å bytte en bøyd bakskjerm.
Nå står en fjerde R1T-eier overfor en like forferdelig regning. Denne gangen var det en betongsøyle i et parkeringshus som 'gjorde' skaden.
Og hva skjedde egentlig? Ja, glasset til en av baklyktene er sprukket. I tillegg har bakluke og bakre støtfanger fått mindre skader.
Eieren delte et bilde av skaden på Reddit. Ved første øyekast ser ikke skadene ut til å være omfattende. Det ser heller ikke ut til at selve kroppen har blitt skadet.
Det er også uklart hva som var årsaken til at reparasjonsregningen eksploderte. Men det er absolutt ikke de 10.000 kronene som eierens forsikringsselskap i utgangspunktet forventet.
Sluttregningen fra et autorisert Rivian-verksted er på over 54.000 kroner. Et enormt beløp, for det som er småskader.
Men den understreker at elbiler kan være en dyr fornøyelse når det går galt. Noe som er viktig å vise om du som bilfører vurderer å kjøpe elbil. Og det spiller faktisk ingen rolle om bilen er ny eller brukt.
Her hjemme har journalist Anders Berner for eksempel fortalt hvordan Fiat (Stellantis-konsernet, red.) vil ha over 70.000 kroner for en såkalt Onboard-lader til en elektrisk Fiat 500.
Noen kan bilen ikke kjøre uten, og da Fiat også koder direkte til bilen fra fabrikk, så går det ikke å kaste en brukt enhet.
Reparasjon av elbiler kan være komplisert. Slik det står nå, krever mange av bilene spesialkunnskap samt tilgang til spesifikke reservedeler og programvare. Noe som kan gjøre eierskapet dyrere for sjåførene.
Det trenger imidlertid ikke være en feil direkte med bilene som gjør dem til en dyr fornøyelse. Her i Danmark måtte et chassissenter betale en erstatning på flere tusen kroner etter å ha ødelagt en elektrisk Skoda. Les mer om det her .