EU undersøker for tiden om kinesiske BYD har mottatt ulovlig statsstøtte fra Kina. Penger som merket kan ha brukt på å bygge en fabrikk i Ungarn.
Sammenhengen mellom elbiler og ulovlige statssubsidier er noe som ikke vil unnslippe oppmerksomheten til kinesiske bilmerker. Og nå kan BYD ha brutt loven i EU.
Uansett vil EU-kommisjonen nå undersøke om merket har mottatt ulovlige subsidier fra kinesiske myndigheter i forbindelse med oppstart av en ny elbilfabrikk i Ungarn.
Dette melder Financial Times .
Ifølge Ungarns europaminister Janos Boka var ikke myndighetene i landet kjent med etterforskningen før Financial Times skrev om den.
– Det er velkjent at alle investeringer som foregår i Ungarn veldig raskt kommer på radaren til EU-kommisjonen, og at kommisjonen følger opp med å doble oppmerksomheten til alle statsstøttetiltak som foregår i Ungarn, sier Boka.
Ifølge Financial Times har kommisjonen så vidt startet arbeidet med å undersøke hva slags støtte den nye fabrikken i Szeged har fått fra myndighetene i Kina. Og om det i det hele tatt er tilfelle.
Her hjemme er BYD et av de kinesiske bilmerkene som egentlig ikke har funnet en kjøper. Men med 92 nyregistreringer i februar har merket solgt færre biler enn både Polestar og Xpeng, som også er kinesiske.
Dette er ikke første gang BYD kommer i søkelyset på grunn av ulovlig statsstøtte. I fjor mente en tysk etterforskning å kunne fastslå at merket har mottatt ulovlig støtte fra kommunistregimet i Beijing. Les mer om det her .