Nye anklager rammer bilmerket BYD. To tidligere ansatte forteller om systematisk utnyttelse, gratis overtid og ekstrem overvåking på fabrikken.
Skrekkhistorier om gratis arbeid og dårlige arbeidsforhold plager nå bilmerket BYD.
To tidligere ansatte har stått frem og uttalt seg om systematisk utnyttelse. Spesielt ingeniørene hos BYD rammes hardt av de kritiske forholdene.
De to tidligere ansatte avslører en forventning om to timer gratis overtid. Dette skjer hver eneste dag i ingeniøravdelingen.
I praksis betyr dette at ingeniører ikke kan stemple ut av jobb før klokken 20.00 om kvelden. Dette er en fast regel på fabrikken.
Totalt sett utgjør dette 40 timer med ulønnet arbeid hver måned for de ansatte, skriver mediehuset Carnewschina .
Overtid er ikke det eneste problemet. BYD-ansatte overvåkes også svært nøye av ledelsen.
Stramme tøyler og korte pauser
Alle ansatte skal visstnok være tvunget til å stemple inn fire ganger i løpet av en arbeidsdag. Systemet registrerer alt.
Hvis en ansatt er bare ett minutt forsinket, blir det notert. Det er ingen fleksibilitet i systemet.
Selv lunsjpausen er under press. Avtalen er om en times pause midt på dagen for hvile og spising.
Den tiden forsvinner raskt i en lang matkø. Køen kan vare opptil en halvtime for de ansatte.
Etter det har de ansatte bare kort tid til å spise. Så må de skynde seg tilbake til arbeidsplassene sine.
Lave lønninger og globale problemer
En ingeniør i Kina tjener en lønn på rundt 17000 danske kroner per måned. Dette står i sterk kontrast til de mange timene med ekstra arbeid.
Dette er ikke første gang det har vært klager på forholdene hos BYD. Problemene har vært kjent fra før.
Anklagene er ikke begrenset til Kina. I Brasil står merket også overfor store utfordringer.
Her er problemene så alvorlige at myndighetene har grepet inn. De har utstedt en rekke påbud og forbud.
Det skjedde på en byggeplass tilknyttet en ny fabrikk som BYD bygger i landet. Les mer om det her.