21. juli, 2024

Citroën gir opp – vil ikke bygge disse bilene lenger

Offisielt sies det at Citroën endrer fokus. Men den endringen betyr døden for spesielt de helt små bilene.

Citroën er kjent for å være et merke med modellutvalg preget av både nisjemodeller og nisjeaktig design. Men det trenger ikke være sånn lenger.

Faktisk forsvinner selv de helt små bilene fra det franske merkets modellutvalg. I stedet må fokuset være på de 'ganske store bilene'.

Det skriver Autocar .

I et intervju med media gjør merkevarens administrerende direktør Thierry Koskas det klart at de satser på B- og C-segmentet. Dette er biler i størrelsen Citroen C3 og C5 Aircross – og alt i mellom.

LES OGSÅ: Politiet beslaglegger en bil uten å vite hvem som kjørte den

Det betyr også at det ikke er planer om å gjenopplive den lille bybilen C1, som som trilling til Toyota Aygo og Peugeot 108 ellers var populær blant danske sjåfører på midten av 00-tallet. Mellom 2005 og 2012 fikk 73.000 eksemplarer av tvillingbilene danske nummerskilt.

Men samarbeidet er for lengst over, og det samme er Citroëns planer om en fortsettelse, hvis de noen gang har eksistert. Alt handler om produksjonskostnader.

– Bilistene forventer å betale mindre (for en C-segmentbil, red.) sammenlignet med en bil i B-segmentet. Men for oss er produksjonskostnadene de samme, sier Thierry Koskas.

For å holde produksjonskostnadene på et nivå der franskmennene mener det er fornuftig, vil Citroën i fremtiden bygge flere biler på C3s teknologi. Den såkalte Smart-plattformen, som kan gjøres om til hybrid-, diesel- og bensinbiler samt rene elbiler.

Det er imidlertid ikke bare den lille Citroënen som nå forsvinner. Fremtiden til C5 X er heller ikke verdt å skrive hjem om.

– C5 X presterer bra. Men det er i et segment som ikke eksisterer. Citroën må være i B- og C-segmentene fordi dette er hjørnesteinene i merket, sier direktøren.

På litt lengre sikt regner Citroën med å slanke modellutvalget, for i 2030 holder de seg til at det kun er elbiler på menyen. Dette står i sterk kontrast til konkurrentene, som i disse dager nærmest står på rekke og rad for å angre på slikt. Les mer om det her .

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!

Latest

Don't miss

Jaguar i trøbbel – kun én bil igjen

Britisk-indiske Jaguar er ikke hva den pleide å være....

Mystisk bilmerke utsetter ny fabrikk for tredje gang

I en veldig kort periode var de verdt mer...

Kart over kjendis på 99 år – nå leter Shelby Cobra etter en ny eier

Hank Williams kort i sin Shelby Cobra til slutten....

En ny bil kan lukte som om du har tisset i buksene

Arcfox Koala er en kompakt bil designet for barnefamilier....

Volvo advarer – fremtiden som bilmerke er i fare

EUs straffetoll på kinesiske elbiler risikerer å ramme Volvo...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Volvo bekrefter absurd dyre feil i splitter nye elbiler

Kinesiske Volvos nye elbiler er så fulle av feil at merket refunderer penger til kundene. Og nå må de absurd dyre datamaskinene i bilene...

Nå angrer også Ford – skal bygge hybridbiler igjen

Ford innrømmer nå at det var «for ambisiøst» å si farvel til forbrenningsmotoren. Nå starter utviklingen av nye hybridbiler. Ford må nok en gang...

Gunther Steiner avslører viktig SMS fra Magnussen

Gunther Steiner har fortsatt et godt forhold til Kevin Magnussen. De to tekstmeldingene er i hvert fall fortsatt sammen, røper den tidligere Haas-sjefen. Gunther...

Audi selger biler på 19" stålfelger fra fabrikk

Audi er ikke for hyggelig til å kreve uhyrlige beløp for bilene sine. Selv ikke om disse kommer fra fabrikk på 19" stålfelger. Stålfelger...

Advokat krever 2,5 millioner DKK i timen for å jage Tesla

Advokatene som i utgangspunktet skjøt ned Teslas lønnspakke for direktør Elon Musk skal nå få betalt med aksjer i bilmerket. Hæren av advokater som...

Koenigsegg kansellerer elbilen – «Vi har noe bedre»

Christian von Koenigsegg kaller det «total galskap» at andre bilmerker ikke ser i samme retning som ham. Altså i stedet for elbilen. Det var...

Her stuper bensinprisen – dansker venter i lange køer

Sverige er blitt landet i Vest-Europa hvor både bensin og diesel pr liter er absolutt billigst. Det gir lange kyr flere steder. Det er...

Oljen skiftes hver uke – Mercedes har i underkant av 7 millioner. kilometer

De syv millioner kilometerne er det samme som 5000 kilometer hver eneste uke. Og det uten å forlate Gran Canaria, hvor denne W 123...

Formel 1-sete er innen rekkevidde, sier Schumacher

Mick Schumacher tror selv at han kan gjøre comeback i Formel 1. Faktisk er et sete i feltet innen rekkevidde, sier han. Kevin Magnussen...

EU-president i en U-sving – vil tillate forbrenningsmotoren

Den gjenvalgte presidenten i EU-kommisjonen, Ursula von der Leyen, vil fortsatt forby forbrenningsmotoren i 2035. Det må imidlertid være med smutthull. Forbrenningsmotoren skal ingen...

Nå har BMW M2 hele 621 hestekrefter

Den vinner knapt noen skjønnhetskonkurranser, men tyske Dahler har levert hele 621 hestekrefter i den lille BMW M2. I hvert fall designmessig deler den...

Volvo advarer – fremtiden som bilmerke er i fare

EUs straffetoll på kinesiske elbiler risikerer å ramme Volvo på en måte der bilmerkets fremtid er i fare, heter det i advarselen. Til tross...