Niklas Olssons Skoda Octavia har nesten en million kilometer. Og til og med med samme motor og clutch. โ Jeg er veldig fornรธyd.
Niklas Olssons Skoda Octavia nรฆrmer seg en milepรฆl som fรฅ biler nรฅr: รฉn million korte kilometer. Bemerkelsesverdig nok har bilen fortsatt original motor og clutch, og til og med girkasse og turbo er de samme som da den forlot fabrikken.
โ Clutchen er faktisk det mest interessante, hva er verdensrekorden for en clutch?ยป, spรธr Olsson i et intervju med det norske mediet Motor .
Olsson kjรธpte Skodaen da den var nesten ny og har siden tatt godt vare pรฅ den. For รฅ minimere rust fikk han behandlet understellet, og for รฅ sikre optimal driftstemperatur installerte han en oljefyr, som brukes hele รฅret.
โ Motoren har nok ikke vรฆrt kaldstartet mange ganger. Og jeg bestemte meg tidlig for รฅ skifte olje hver 10.000. Jeg tror disse tingene er avgjรธrende. I tillegg til รฅ synge fint, forklarer Olsson.
Selv om Octavia har vist seg รฅ vรฆre robust, har den ikke vรฆrt helt uten problemer. EGR-ventil, gasspedal og luftmassemรฅler mรฅtte skiftes underveis. I fjor sommer opplevde Olsson det fรธrste ordentlige havariet da en drivaksel mรฅtte skiftes.
LES OGSร : Fรฅr 275 millioner i lรธnn – bildirektรธr gikk av i natt
Til tross for disse utfordringene er Olsson godt fornรธyd med sin Skoda. โ Jeg er veldig fornรธyd med denne bilen, sier han.
Olssons erfaring med Skoda viser at biler med riktig stell og vedlikehold kan vare mye lenger enn mange kanskje tror.
Noen biler er imidlertid skrudd sammen pรฅ en slik mรฅte at de er svรฆrt dyre รฅ resirkulere nรฅr de nรฅr slutten av levetiden. Spesielt brannskadde elbiler kan vรฆre en dyr fornรธyelse som ingen vil betale for. Les mer om det her .