Niklas Olssons Skoda Octavia har nesten en million kilometer. Og til og med med samme motor og clutch. – Jeg er veldig fornøyd.
Niklas Olssons Skoda Octavia nærmer seg en milepæl som få biler når: én million korte kilometer. Bemerkelsesverdig nok har bilen fortsatt original motor og clutch, og til og med girkasse og turbo er de samme som da den forlot fabrikken.
– Clutchen er faktisk det mest interessante, hva er verdensrekorden for en clutch?», spør Olsson i et intervju med det norske mediet Motor .
Olsson kjøpte Skodaen da den var nesten ny og har siden tatt godt vare på den. For å minimere rust fikk han behandlet understellet, og for å sikre optimal driftstemperatur installerte han en oljefyr, som brukes hele året.
– Motoren har nok ikke vært kaldstartet mange ganger. Og jeg bestemte meg tidlig for å skifte olje hver 10.000. Jeg tror disse tingene er avgjørende. I tillegg til å synge fint, forklarer Olsson.
Selv om Octavia har vist seg å være robust, har den ikke vært helt uten problemer. EGR-ventil, gasspedal og luftmassemåler måtte skiftes underveis. I fjor sommer opplevde Olsson det første ordentlige havariet da en drivaksel måtte skiftes.
LES OGSÅ: Får 275 millioner i lønn – bildirektør gikk av i natt
Til tross for disse utfordringene er Olsson godt fornøyd med sin Skoda. – Jeg er veldig fornøyd med denne bilen, sier han.
Olssons erfaring med Skoda viser at biler med riktig stell og vedlikehold kan vare mye lenger enn mange kanskje tror.
Noen biler er imidlertid skrudd sammen på en slik måte at de er svært dyre å resirkulere når de når slutten av levetiden. Spesielt brannskadde elbiler kan være en dyr fornøyelse som ingen vil betale for. Les mer om det her .