Danske sjåfører betaler Europas nest høyeste pris for strøm til elbiler. Bare Tyskland er dyrere, mens kostnadene for full lading av populære elbiler som Tesla stiger.
Danske elbilister betaler dyrt for strøm. Prisen for å lade en elbil i Danmark er den nest høyeste i Europa.
Bare i Tyskland er det dyrere. Dette viser en ny beregning fra Switcher.ie basert på data fra Eurostat.
En full lading av en elbil koster 24,56 euro i Danmark. Dette tilsvarer rundt 183 danske kroner. Å kjøre 100 kilometer i en elbil koster danske eiere 6,74 euro. Det er omtrent 50 danske kroner.
Gjennomsnittskostnaden for lading av elbiler i Danmark økte med åtte prosent i 2024. Økningen er sammenlignet med prisene i 2023.
Andre europeiske land opplevde en annen utvikling. Frankrike og Polen opplevde kraftige økninger, mens Latvia og Georgia opplevde prisfall.
I sterk kontrast til dette står land som Tyrkia, Georgia og Kosovo. De er de billigste landene å lade en elbil i. Her kan en full lading koste så lite som 4,05 euro. Det er omtrent 30 danske kroner.
Gjennomsnittsprisen for en fullading av en elbil i Europa i 2024 var 13,83 euro. Dette tilsvarer omtrent 103 danske kroner. En gjennomsnittlig kjøretur på 100 km kostet 3,79 euro, eller omtrent 28 danske kroner.
Hva koster lading i forhold til inntekt?
I gjennomsnitt koster en full lading i Europa fire prosent av den ukentlige nettoinntekten. Det er imidlertid store forskjeller. Rumenere bruker 7,4 prosent av sin ukentlige inntekt på en avgift. Nordmenn bruker bare 1,4 prosent av ukelønnen sin.
Eoin Clarke, kommersiell direktør hos Switcher.ie, gjør det klart at det fortsatt er store forskjeller i strømprisen for elbiler.
– Switcher.ies nyeste forskning viser at selv om gjennomsnittskostnaden for å lade en elbil hjemme har flatet ut, er det fortsatt betydelige prisforskjeller på tvers av EU.
Han påpeker at noen land, som Irland og Danmark, fortsatt har høye priser. Andre land nyter godt av fallende kostnader.
– De ulike pristrendene stammer sannsynligvis fra tilbaketrekkingen av statsstøtte som ble innført under energikrisen og pågående konflikter, som påvirker land ulikt.
De dyreste landene å lade elbiler i har ofte en høyere markedsandel for elbiler. De har også flere elbiler og hybridbiler på veiene.
De billigste stedene å kjøre elbil finnes først og fremst i Sentral- og Sørøst-Europa. Her er det mindre populært eller attraktivt å eie en elbil.
«Selv om strømprisene ikke har returnert til nivåene før pandemien, ser det ut til at det verste av energikrisen er over», sier Eoin Clarke.
Elbilmarkedet går fremover – men veldig sakte
Elbilmarkedet opplevde en nedgang i 2024. Dette skjedde da mange myndigheter faset ut statlige subsidier. Dette inkluderte kjøpssubsidier og skattefordeler.
– Men i første halvdel av 2025 har salget av elbiler endret seg, bemerker Clarke.
Han mener imidlertid ikke at man som sjåfør bør forhaste seg med å eie den «første og beste elbilen» som dukker opp.
– Sørg for å gjøre research på forhånd. Se etter det beste tilbudet, benytt deg av eventuelle subsidier og støtteordninger, og følg med på smarte strømtilbud og bilforsikring spesielt utviklet for elbileiere.
Selv om markedet for elbiler generelt sett går fremover, skjer det bare veldig sakte. Og det er noe den danske analytikeren Rene Tonder har lagt merke til.
I et innlegg på LinkedIn bemerker han at salget av elbiler er svært langt fra å nå EUs mål om å forby nye diesel- og bensinbiler fra 2035.
– Så det går fortsatt for sakte. Faktisk altfor sakte hvis målet om 100 prosent markedsandel for elbiler i hele EU innen 2035 skal forbli realistisk.
70 prosent for dyrt i Danmark
Switcher.ie er ikke de eneste som har lagt merke til at strøm til elbiler i Danmark er svært dyrt.
Flere aktører som ladeoperatører, det danske Forbrukerrådet Tænk og myndighetene har allerede påpekt at dansker i elbiler betaler 70 prosent for mye for strømmen til bilene sine.
Allerede i desember 2023 anbefalte den danske Konkurranse- og Forbrukerstyrelsen å forby den såkalte bundlingen, som gir en totalpris for lading på offentlige ladestasjoner; prisen er rett og slett for høy.