Med en startpris på 179.990 DKK blir Citroën ë-C3 Danmarks billigste elbil. Men nå er det flere måneder forsinket.
Citroën hadde faktisk håpet å slå erkerivalene Renault på målstreken. Men nå sender de to franske bilmerkene sine elbiler ut på gaten samtidig.
Citroën ë-C3 blir flere måneder forsinket. Citroën har store programvareproblemer, akkurat som det franske merket mangler deler til bilene.
Det skriver Automotive News .
Nye Citroën ë-C3 har en pris på 179.990 kroner her hjemme. Ifølge Stellantis, som eier Citroën, er bilen et viktig våpen mot de kinesiske bilprodusentene, som kaster rundt seg med billige elbiler for å komme inn på det europeiske bilmarkedet.
LES OGSÅ: Danmarks nest mest populære bil tatt for gal bil
Helt nye tall viser også at antallet kinesiske elbiler i Europa aldri har vært høyere enn det er akkurat nå. Anført av MG og MG4-modellen ble det registrert over en kvart million kinesiske elbiler i Europa i juni.
Det rekordhøye antallet kinesiske elbiler må imidlertid sees i lys av de kinesiske merkenes frykt for straffetoll på bilene. En toll som viste seg å ramme med opptil 38,1 prosent.
Blant merkene som rammes av høyest tollsats er også det merket som selger flest elbiler til europeere. I Tyskland er MG4 den mest solgte elbilen.
Men fordi MGs morselskap, SAIC, har nektet å samarbeide med EU når de etterforsker ulovlig statsstøtte til de kinesiske bilprodusentene, må MG betale den høyeste tollsatsen fra nå til i hvert fall oktober, da straffetariffen skal forhandles permanent på plass .
Citroën ë-C3 får en WLTP-rekkevidde på 320 kilometer med et 44 kWh batteri. Bilen er forhjulsdrevet og yter 113 hestekrefter.
Toppmodellen, Citroën ë-C3 VTR Sport, blir imidlertid ikke mye dyrere. For 199.990 kr får du en bil med akustisk glass, oppvarmet ratt, navigasjon, klimaanlegg og tonede vinduer.
Egentlig hadde Citroën håpet å kunne slå Renault på målstreken når det kommer til lanseringen av den gjenopplivede Renault 5, R5 E-Tech. Men nå sendes begge bilene ut på gaten samtidig. Begge bilene skal være klare for levering til høsten.
Stellantis alias Citroën kan imidlertid trøste seg med at det så langt er lagt inn 30.000 forhåndsbestillinger på ë-C3. Og det trengs gode nyheter.
Konsernets siste halvårsregnskap viser et overskudd på 5,6 milliarder danske kroner. Euro. Men det er 48 prosent mindre enn året før. Det kan bety at Stellantis legger ned flere bilmerker. Les mer om det her .
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her