Det har vært og er dyrt for North American Global Auto Holdings å bli en dansk bilimportør. Bare oppkjøpet av KW Bruun koster én milliard kroner i renter.
Wismo Group, eid av Global Auto Holdings PLC (GAHP), står overfor en betydelig rentekostnad på nesten én milliard kroner i 2025.
Utgiften stammer fra et lån på 7,9 milliarder danske kroner. DKK, som GAHP ga til sitt danske datterselskap, 487 Cornwall Investment, i forbindelse med kjøpet av Wismo Group i 2024. Lånet har en årlig rente på 11,5 prosent, noe som gir en årlig rentekostnad på ca. 900 millioner kr
Det skriver magasinet Motor .
GAHP, som for noen år siden bare var en liten gruppe med 16 forhandlere i USA og Canada, har gjennomgått en betydelig ekspansjon.
I 2023 kjøpte de opp den britiske forhandlergruppen Pendragon, og i 2024 fulgte kjøpet av Wismo Group, tidligere kjent som KW Bruun Import og KW Bruun NxT.
For å finansiere disse oppkjøpene har GAHP ifølge deres årsregnskap fra 2023 tatt opp lån og utstedt obligasjoner for til sammen 15,51 milliarder DKK. kr med renter som varierer mellom 8 prosent. og 11,5 prosent
Denne strategien har ført til spekulasjoner om hvorvidt GAHPs forretningsmodell ligner på et private equity-fond som foretar gjeldsbaserte oppkjøp for raske resultater for å dekke massiv gjeld og tilhørende renter.
Wismo Group, som importerer en rekke bilmerker, inkludert Stellantis-merkene (Peugeot, Citroën, DS Automobiles, Opel, Fiat, Alfa Romeo og Jeep), opplevde en nedgang i markedsandeler i Danmark i 2024 og hadde utfordringer med å sikre tilstrekkelig forsyning. av biler til forhandlerne.
Det er foreløpig ikke kjent om Wismo Group kan snu trenden i en slik grad at de også kan betale tilbake sine gigantiske lån.
Først må importøren konsentrere seg om 1.278 tilbakekalte biler med en potensielt livstruende defekt. Boltene som holder støttearmene på to Peugeot-modeller og en teknisk relatert Opel kan gå i stykker.
Selv om Wismo tilbakekalte bilene i desember, har importørens forhandlere i utgangspunktet fått beskjed om å kun reparere sine egne demobiler. Konsernet fastholder imidlertid overfor både FDM og Motor magazine at de har fulgt alle retningslinjer fra danske myndigheter.