Skal det komme noen nye Nimbus-motorsykler, må ytterligere 10 millioner DKK hentes inn via en emisjon. Blå. fordi produksjonen i Danmark er dyrere.
Det danske motorsykkelmerket Nimbus har gjenoppstått. Men det mangler seriøst mye penger i kassen. Nærmere bestemt søker direktør Claus Stovlbæk Clausen 10 millioner DKK i en emisjon.
– Det er dyrere å produsere i Danmark, men vi holder fast fordi dansk kvalitet og design betyr noe, heter det i en pressemelding.
Ifølge selskapet selv har 1225 dansker allerede kastet penger etter dem. Dette har resultert i investeringer for 11,5 millioner danske kroner. Men det mangler fortsatt nær det dobbelte.
– Prosjektet vårt er drevet av danske investorer som tror på ideen om en elektrisk Nimbus-motorsykkel. De første kjøpte aksjer basert på en skisse på en serviett. I dag har vi en el-sykkel på gata og en el-motorsykkel på tegnebrettet, sier Claus Stovlbæk Clausen.
Ifølge direktøren koster det Nimbus 20 prosent mer å holde produksjonen på dansk jord. Men det er et bevisst valg, heter det.
Det vil imidlertid ikke være helt den hjelpen Nimbus-folket i utgangspunktet satte seg fore å gi. Motoren måtte hentes hos Energica. Men her kastet de inn håndkleet tilbake i oktober. Det er ikke klart hvor Nimbus i stedet får drivverket fra.
– Vi kunne ha funnet investorer i utlandet, men vi ønsker å være danskeid og beholde designtradisjonen vår hjemme. Når produksjonen flytter ut følger beslutningene, og hva vet en tysker eller kineser om dansk designkultur?, spør Claus Stovlbæk Clausen.
Det danske motorsykkel- og elsykkelfolket er langt fra de eneste som må ut for å finne penger. De aller fleste som har noe med fire eller to hjul å gjøre, må faktisk.
For mange bedrifter er imidlertid situasjonen umiddelbart mer alvorlig. Girkassegiganten ZF må for eksempel kvitte seg med hele 14.000 ansatte i et forsøk på å finne 46 milliarder danske kroner i besparelser de neste årene.
Og hos Volkswagen insisterer ledelsen på at det er nødvendig å stenge flere fabrikker i Tyskland. Noe merket aldri har gjort før.