Skal det komme noen nye Nimbus-motorsykler, mรฅ ytterligere 10 millioner DKK hentes inn via en emisjon. Blรฅ. fordi produksjonen i Danmark er dyrere.
Det danske motorsykkelmerket Nimbus har gjenoppstรฅtt. Men det mangler seriรธst mye penger i kassen. Nรฆrmere bestemt sรธker direktรธr Claus Stovlbรฆk Clausen 10 millioner DKK i en emisjon.
โ Det er dyrere รฅ produsere i Danmark, men vi holder fast fordi dansk kvalitet og design betyr noe, heter det i en pressemelding.
Ifรธlge selskapet selv har 1225 dansker allerede kastet penger etter dem. Dette har resultert i investeringer for 11,5 millioner danske kroner. Men det mangler fortsatt nรฆr det dobbelte.
โ Prosjektet vรฅrt er drevet av danske investorer som tror pรฅ ideen om en elektrisk Nimbus-motorsykkel. De fรธrste kjรธpte aksjer basert pรฅ en skisse pรฅ en serviett. I dag har vi en el-sykkel pรฅ gata og en el-motorsykkel pรฅ tegnebrettet, sier Claus Stovlbรฆk Clausen.
Ifรธlge direktรธren koster det Nimbus 20 prosent mer รฅ holde produksjonen pรฅ dansk jord. Men det er et bevisst valg, heter det.
Det vil imidlertid ikke vรฆre helt den hjelpen Nimbus-folket i utgangspunktet satte seg fore รฅ gi. Motoren mรฅtte hentes hos Energica. Men her kastet de inn hรฅndkleet tilbake i oktober. Det er ikke klart hvor Nimbus i stedet fรฅr drivverket fra.
โ Vi kunne ha funnet investorer i utlandet, men vi รธnsker รฅ vรฆre danskeid og beholde designtradisjonen vรฅr hjemme. Nรฅr produksjonen flytter ut fรธlger beslutningene, og hva vet en tysker eller kineser om dansk designkultur?, spรธr Claus Stovlbรฆk Clausen.
Det danske motorsykkel- og elsykkelfolket er langt fra de eneste som mรฅ ut for รฅ finne penger. De aller fleste som har noe med fire eller to hjul รฅ gjรธre, mรฅ faktisk.
For mange bedrifter er imidlertid situasjonen umiddelbart mer alvorlig. Girkassegiganten ZF mรฅ for eksempel kvitte seg med hele 14.000 ansatte i et forsรธk pรฅ รฅ finne 46 milliarder danske kroner i besparelser de neste รฅrene.
Og hos Volkswagen insisterer ledelsen pรฅ at det er nรธdvendig รฅ stenge flere fabrikker i Tyskland. Noe merket aldri har gjort fรธr.