I skumring og ved veikryss er mennesker bedre enn datamaskiner. I hvert fall bak rattet på biler, viser ny forskning.
Biler blir mer og mer automatiserte, og i noen av dem kan du slippe rattet helt. Men det er fortsatt trafikksituasjoner mennesker kan håndtere bedre enn datamaskiner.
Det viser en ny studie publisert i tidsskriftet Nature .
Undersøkelsen er basert på data fra 35.000 trafikkulykker der personer var involvert og 2.100 ulykker der assistansesystemer i bilene spilte en rolle.
Og konklusjonen er klar. Drivere, dvs. de av blod og kjøtt, er bedre drivere enn datakraften bak assistentsystemene. Det vil si i visse situasjoner.
LES OGSÅ: 29 prosent av alle elbileiere vil tilbake til bensinbilen
Etterforskningen finner blant annet at datamaskiner navigerer dårligere i mørket enn sjåfører gjør. Det samme gjelder når bilen kommer til et kryss.
Kameraene og sensorene til assistansesystemene fanger rett og slett ikke opp alt som foregår rundt dem. Og selv om det samme er tilfellet for det menneskelige øyet, er det situasjoner der folk gjør det mye bedre bak rattet.
Og dette støttes av den rå mengden data bak undersøkelsen. Her viser det seg at den datastyrte bilen i de fleste tilfeller fortsatte i uendret hastighet rett før en ulykke.
Mens i de fleste ulykker der folk satt bak rattet, ble bremsene tråkket voldsomt på i øyeblikkene av en ulykke. Du kan da legge inn hva du vil. Kanskje er det klokest å vurdere assistentsystemene for hva de er. Nemlig en hjelp til å kjøre bil og ikke sjåfør.
Ulykker skjer dessverre i trafikken. Noen av dem fordi sjåfører stoler for mye på bilenes "evne". Det er hva en Tesla-eier innrømmet å ha gjort da corsagen hans nylig drepte en motorsyklist. Les mer om den saken her .
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!