De aller fleste elbiler dør ikke fordi selve batteripakken går tom for strøm. I stedet er det et mye mindre batteri som gir hodepine for mange av eierne.
Ifølge en ny undersøkelse går de aller fleste elbiler i stykker på grunn av en uventet feil: problemer med det mindre 12-voltsbatteriet.
Selv om mange kanskje forbinder elbilenes utfordringer med batteripakker som går tom for strøm, viser statistikk fra forsikringsselskapet If og veihjelpsselskapet Viking at dette sjelden er tilfelle.
Problemer med bilens 12-volts batteri, som også finnes i bensin- og dieselbiler, er den hyppigste årsaken til at elbiler trenger veihjelp.
Det mindre batteriet brukes til å starte bilen og levere strøm til elektroniske funksjoner som rattvarme, belysning og kontrollpanel. Statistikken avslører at hele 37 prosent av Vikings veihjelpsoppgaver på If-forsikrede elbiler i år har vært knyttet til det lille 12 volts batteriet.
Ifølge motorekspert Frida Wedin fra If oppstår disse problemene ofte i de kaldere månedene eller på grunn av mange svært korte bilturer.
LES OGSÅ: Recaro unngår konkurs – reddet av italienere
– 12-voltsbatteriet er følsomt for utlading under svært korte reiser, spesielt på kalde dager, sier hun i en pressemelding .
En utbredt oppfatning blant elbilister er frykten for at bilen skal gå tom for strøm. Det som også er kjent som rekkeviddeangst.
Men i realiteten er det ekstremt sjeldent at batteripakken lades helt ut, forklarer Wedin. Mange elbileiere har etter hvert fått god kontroll på lading og kunnskap om bilens spesifikasjoner.
– Utvalget av elbiler blir bedre og bedre, og mange elbileiere har lært mye om lading og batterier, og hvordan akkurat deres modell fungerer, legger hun til.
For å unngå problemer med startbatteriet kan det være nødvendig å bruke vedlikeholdslader dersom bilen ikke brukes ofte eller kun kjøres over kortere strekninger.
Normalt lader elbiler det mindre batteriet fra hovedbatteriet. Også når bilen står stille. Men i enkelte bilmodeller kan denne funksjonen deaktiveres. Derfor anbefaler Wedin at bileiere gjør seg kjent med instruksjonene til det enkelte bilmerke. Med andre ord – les bruksanvisningen.
I tillegg oppfordrer hun til å undersøke forsikringsvilkårene for veihjelp. Disse kan være svært forskjellige fra selskap til selskap og til og med helt ned til policynivå.
– Det er viktig som bileier å sjekke hvilken type veihjelp som dekkes av forsikringen, sier hun.
Mens utfordringene med 12-voltsbatteriet kan være uventede, understreker statistikken at problemer med selve batteripakken i elbilene er sjeldne og kun utgjør en svært liten del av de registrerte veihjelpstilfellene.
Dette er imidlertid ikke det samme som at elbilen er et feilfritt stykke teknologi. Langt fra. Når ting først går galt, f.eks. bilopphuggere med en regning som ingen vil betale. Les mer om det her .