Den forhatte bilavgiften fyller 100 år i Danmark

En av de mest forhatte skattene i Danmark skulle bare ha vært her midlertidig i seks måneder. Påmeldingsavgiften er nå 100 år gammel.

Staten har de siste årene tjent mindre og mindre på bilistene, ettersom politiske avtaler nærmest holder elbiler fri for registreringsavgiften.

Men de siste 100 årene har skatten likevel vært en lønnsom milliardvirksomhet for staten, som ellers lovet at den bare skulle være midlertidig. Det var helt tilbake i seks måneder av 1924.

I forbindelse med en konferanse 10. september markerer Mobility Denmark (tidligere De Danske Bilimportorer, red.) den forhatte loven med et historisk tilbakeblikk og en oversikt over gjeldende politiske, økonomiske og praktiske konsekvenser av loven.

Akkurat nå betaler bilistene opptil 150 prosent i registreringsavgift. Satsen ble satt ned for 9 år siden. Det skjedde i forbindelse med finanslovsforhandlingene i 2015. Før da var satsen 180 prosent.

LES OGSÅ: Politiet skal få beslaglegge biler som bråker

Den gang – altså i 2015/2016 – gjorde reduksjonen at en gjennomsnittlig familiebil ble 20 000 DKK billigere.

Og selv om det er dyrt å både registrere og eie bil i Danmark, er det faktisk steder i verden hvor det er enda dyrere. I Singapore, for eksempel. Her må bilistene betale for noe som kalles Eierbevis.

Den lille bystaten innførte systemet i 1990 for å regulere mengden biler på veiene. Sertifikatet er gyldig i 10 år av gangen, men koster også 106.000 dollar for en så ordinær bil som en Toyota Camry.

Ifølge avisen The Guardian betyr det at den gjennomsnittlige Toyota-modellen koster 183.000 dollar å registrere. Beløpet tilsvarer 1,2 millioner danske kroner. I Danmark koster normalt en Camry fra 380 000 DKK. Eller det gjorde det – fordi importøren ikke lenger har det på programmet.

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Lasteskip med 3159 biler om bord tar fyr

Bilskipet Morning Midas, som har tusenvis av biler om...

Strøm til elbiler har blitt 75 prosent dyrere i Norge

En studie viser at 53 prosent av elbilførere mener...

Eier av bensinbil får 3500 danske kroner for parkering på ladestasjon

En tysk mann skal få 3500 kroner tilbake fordi...

Tesla skal levere seg selv til kunden – nå tror Anders endelig på det

Tesla-sjefen lover at nye biler snart vil kjøre direkte...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...