Rimac Nevera har satt flere verdensrekorder. Og til og med med en gang. Men eierne mรฅ nรฅ spise store verditap.
Eierne av den elektriske hyperbilen Rimac Nevera mรฅ tilsynelatende spise massive verditap. Dette kan sees med all tydelighet pรฅ en auksjon som for tiden kjรธrer pรฅ Bring A Trailer .
Bilen har kun snaue 2.150 kilometer. Likevel har Nevera raslet ned i verdi. Faktisk har over halvparten av nyprisen pรฅ 14,7 millioner danske kroner forsvunnet i verditap. Bilen ble levert fra fabrikk for bare to รฅr siden.
For รฅ gjรธre vondt verre โ spesielt for bilens fรธrste eier โ er akkurat denne Nevera utstyrt med ekstrautstyr etter det Rimac kaller 'nivรฅ 2'.
Det gir blant annet bilen mye karbonfiber og en merpris pรฅ 554.000 kroner.
Bilen har ogsรฅ en spesiell blรฅlakkering som fรธrste eier betalte 128.000 danske kroner for.
Rimac: Folk gidder ikke kjรธre rundt i dyre elbiler lenger
Rimac Nevera er spesielt kjent for sine spesifikasjoner. Fire elektriske motorer og nesten 2000 hestekrefter leverer en akselerasjon fra 0-100 km/t pรฅ 1,81 sekunder og evnen til รฅ dekke 276 km/ti revers.
Likevel har salget gรฅtt tregt siden lanseringen i 2022. Bare 50 av de planlagte 150 eksemplarene ble solgt i fjor. Den begrensede etterspรธrselen kan vรฆre en medvirkende รฅrsak til at bilene som fortsatt er pรฅ markedet faller fra hverandre.
Mate Rimac, som er administrerende direktรธr i bรฅde Rimac og Bugatti, har en mulig forklaring pรฅ den dalende interessen.
Han mener den generelle distribusjonen av elbiler reduserer eksklusiviteten til elektriske hyperbiler.
Han sammenligner det med klokker.
โ En Apple Watch kan gjรธre alt bedre. Den kan gjรธre 1000 ting til, den er mye mer nรธyaktig, den kan mรฅle pulsen din.
โ Men ingen ville betale 200.000 dollar for en Apple Watch, sa han under Financial Times Future of the Car-konferansen.
Det er ukjent om eieren vil akseptere et salg dersom budet ikke rykker betraktelig oppover. En eventuell ny eier mรฅ imidlertid skaffe seg en korlรฆrer.
De opprinnelige kjรธperne, som handlet direkte med fabrikken, fikk ogsรฅ korundervisning for รฅ kunne bringe bilen til kjรธperen.
Apropos Mate Rimac, kroaten er ikke lenger sรฅ sikker pรฅ at elbiler er fremtiden. I hvert fall ikke nรฅr det gjelder sjรฅfรธrene som har penger. Les mer om det her .