Etter et resultatlรธst investorsรธk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gรฅtt konkurs. Gundersen-familien er nรฅ helt ute av selskapet.
Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems har gรฅtt konkurs.
Dette kommer etter en lang og resultatlรธs jakt etter nye partnere og investorer. Ifรธlge Nicolai Gundersen, hvis familie har vรฆrt en del av eiergruppen, skyldes konkursen synkende salg og manglende interesse.
Interessen for selskapet har rett og slett ikke vรฆrt stor nok. Det har vรฆrt vanskelig รฅ finne de riktige partnerne, forteller Nicolai Gundersen til Kapital Watch .
Selskapet har derfor selv begjรฆrt seg konkurs. Kasseapparatet var tomt, og det var ikke flere midler til รฅ fortsette driften.
Nรฅ er advokat Christian Tornvig Jensen oppnevnt som bobestyrer. Hans oppgave blir รฅ hรฅndtere boet etter det konkursrammede selskapet.
Det siste regnskapet fra 2023 viste et stort underskudd. Driften resulterte i et tap pรฅ 10,73 millioner kroner det รฅret.
Fra millioner i stรธtte til en tom kasse
Det var bare tre รฅr siden fremtiden sรฅ annerledes ut. Den gang investerte bilimportรธr Nic. Christiansen en stor millionsum i prosjektet.
Disse pengene var imidlertid ikke nok til รฅ sikre selskapets overlevelse. Alle forsรธk pรฅ รฅ skaffe ny kapital har siden mislyktes.
Bobestyrer Christian Tornvig Jensen hรฅper รฅ skape et grunnlag for รฅ redde selskapet. Han vil undersรธke mulighetene for รฅ selge eiendelene.
Men for Gundersen-familien er det et avsluttet kapittel. De er helt ute av selskapet, bekrefter Nicolai Fink Gundersen.
Nerve Smart Systems er ikke alene i bransjen om รฅ slite. I fjor gikk ogsรฅ den svenske ladeoperatรธren Eways konkurs.
Fremtiden er usikker for de ansatte
Det nederlandske selskapet EVBox led en lignende skjebne i oktober 2024. De produserte og solgte ogsรฅ ladestasjoner pรฅ det danske markedet.
Konkursen etterlater 14 ansatte uten jobb. De mรฅ nรฅ finne ny jobb med mindre en kjรธper til boet melder seg.
Bobestyreren vil nรฅ forsรธke รฅ sikre eiendeler for kreditorene. Dette er hans primรฆre oppgave i den kommende perioden.
Det er ikke bare selskaper som fokuserer pรฅ elektrisitet som sliter. Det tyske bilmerket Isdera AG falt i april.
Fisker Inc., ledet av danske Henrik Fisker, er ogsรฅ en saga blott. Det er nylig rapportert at leasingselskapet som kjรธpte Fiskers billager i Nord-Amerika har begynt รฅ krangle med private eiere.
Konflikten, som er forankret i penger, betyr at 7500 private Fisker-eiere nรฅ nektes tilgang til bilens interne internettforbindelse. Les mer om det her .