Volvo mener ikke at eksosrør hører hjemme på moderne biler. I hvert fall ikke de synlige. Derfor har de vært gjemt siden 2021.
I 2021 valgte Volvo å fjerne synlige eksosrør fra alle modeller med forbrenningsmotor. Initiativet markerer en endring i bilprodusentens tilnærming til design og miljøfokus.
Mens Volvo har gått bort fra det tradisjonelle enderør-utseendet, fortsetter mange andre bilmerker å bruke synlige eller falske enderør.
Blant bilmerkene som fortsatt bruker falske registreringer er Audi, Volkswagen, Kia, Mercedes og Skoda.
Disse bruker ofte plastdetaljer som ser ut som eksosrør, selv på plug-in hybrider, som ofte kryper sammen uten å slippe ut eksos. Volvo har tidligere hatt kromforlengere på eksosrørene, men har ikke brukt rene imitasjoner.
Robin Page, Volvos tidligere designsjef, forklarte beslutningen om å skjule enderørene:
– Synlige eksosrør har tradisjonelt vært forbundet med kraft og hastighet i biler med forbrenningsmotor. Ved å fjerne dem kan vi forenkle designet slik at det i større grad uttrykker skandinavisk estetikk, sier Robin Page.
Designendringen er også en del av Volvos overgang til elektrifisering. Page understreker at beslutningen er inspirert av kundenes økte fokus på renere byer og miljøforbedringer.
– Vi ønsker å sende et tydelig signal til kundene våre om at vi støtter en grønnere fremtid. Det rene designet reflekterer ikke bare våre skandinaviske røtter, men viser også vår reise mot full elektrifisering, sier Robin Page til Green Car Reports .
Beslutningen om å fjerne synlige eksosrør kan også ha økonomiske fordeler for Volvo. Ifølge bransjeanslag kan bilprodusenten spare rundt 320 kroner pr bil, som tilsvarer over 230 millioner DKK årlig, basert på deres totale salg.
Volvo er i ferd med en stor transformasjon, hvor målet er at halvparten av deres globale salg i 2025 skal være elbiler. Eller rettere sagt var det – for tidligere i år måtte merket innrømme at det ikke lar seg gjøre.
Selv om Volvo går i en ny retning, er det fortsatt mange bilmerker som opprettholder det tradisjonelle designet med eksosrør. For noen produsenter er denne tilnærmingen knyttet til ønsket om å signalisere ytelse og styrke, selv på biler med hybridteknologi.
Fremtiden vil vise om flere bilprodusenter vil følge Volvos eksempel og endre designstrategiene sine i takt med den økende elektrifiseringen.