2. januar, 2025

Derfor skjuler Volvo eksosrørene på bilene sine

Volvo mener ikke at eksosrør hører hjemme på moderne biler. I hvert fall ikke de synlige. Derfor har de vært gjemt siden 2021.

I 2021 valgte Volvo å fjerne synlige eksosrør fra alle modeller med forbrenningsmotor. Initiativet markerer en endring i bilprodusentens tilnærming til design og miljøfokus.

Mens Volvo har gått bort fra det tradisjonelle enderør-utseendet, fortsetter mange andre bilmerker å bruke synlige eller falske enderør.

Blant bilmerkene som fortsatt bruker falske registreringer er Audi, Volkswagen, Kia, Mercedes og Skoda.

Disse bruker ofte plastdetaljer som ser ut som eksosrør, selv på plug-in hybrider, som ofte kryper sammen uten å slippe ut eksos. Volvo har tidligere hatt kromforlengere på eksosrørene, men har ikke brukt rene imitasjoner.

Robin Page, Volvos tidligere designsjef, forklarte beslutningen om å skjule enderørene:

– Synlige eksosrør har tradisjonelt vært forbundet med kraft og hastighet i biler med forbrenningsmotor. Ved å fjerne dem kan vi forenkle designet slik at det i større grad uttrykker skandinavisk estetikk, sier Robin Page.

Designendringen er også en del av Volvos overgang til elektrifisering. Page understreker at beslutningen er inspirert av kundenes økte fokus på renere byer og miljøforbedringer.

– Vi ønsker å sende et tydelig signal til kundene våre om at vi støtter en grønnere fremtid. Det rene designet reflekterer ikke bare våre skandinaviske røtter, men viser også vår reise mot full elektrifisering, sier Robin Page til Green Car Reports .

Beslutningen om å fjerne synlige eksosrør kan også ha økonomiske fordeler for Volvo. Ifølge bransjeanslag kan bilprodusenten spare rundt 320 kroner pr bil, som tilsvarer over 230 millioner DKK årlig, basert på deres totale salg.

Volvo er i ferd med en stor transformasjon, hvor målet er at halvparten av deres globale salg i 2025 skal være elbiler. Eller rettere sagt var det – for tidligere i år måtte merket innrømme at det ikke lar seg gjøre.

Selv om Volvo går i en ny retning, er det fortsatt mange bilmerker som opprettholder det tradisjonelle designet med eksosrør. For noen produsenter er denne tilnærmingen knyttet til ønsket om å signalisere ytelse og styrke, selv på biler med hybridteknologi.

Fremtiden vil vise om flere bilprodusenter vil følge Volvos eksempel og endre designstrategiene sine i takt med den økende elektrifiseringen.

Latest

Don't miss

Lewis Hamilton kan redde konkursrammet motorsykkelmerke

Østerriksk-eide KTM er på randen av konkurs. De ansatte...

Nummerskilt solgt for én million kroner etter en budkrig

Et engelsk bilskilt, som har vært eid av samme...

Stopper produksjonen av koruniformer – 560 mister jobben

Den svenskstiftede Arctic Cat kaster nå inn håndkleet. Fabrikken...

BMW dømt for overgrep mot Greta Thunberg

Det er ikke bare her hjemme BMW har kjørt...

Nytt chassis skal hindre voldsomme branner i elbiler

Kinesiske CATL bygger faktisk batterier for elbiler. Men nå...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Norge nådde ikke 90 prosent elbiler i 2024

Det var målet med 90 prosent. Men nå starter den norske stat et nytt år, da det fortsatt skal selges nye bensin- og dieselbiler...

Spotify slår seg av – slik får du pengene tilbake

Spotify satser stort på den lille biltingen. En enhet for eldre biler uten moderne infotainment. Men ideen ble droppet igjen. Spotify har allerede stoppet...

Her er alle de nye reglene for sjåfører i 2025

Ikke noe nytt år uten nye regler. 2025 er intet unntak. Det vil generelt bli dyrere å være sjåfør på nyåret, sier FDM. Nye...

Konkurstruede KTM bekrefter – legger ned

Det konkursrammede motorsykkelmerket KTM bekrefter nå at det vil trekke seg fra MotoGP fra 2026. Det skjer i forsøket på å redde virksomheten. Østerrikske...

Her er en ny type kamerafelle satt opp i Danmark

Siden 1. januar har danske og utenlandske lastebiler måttet betale veiavgift i Danmark. Det betyr at myndighetene har satt opp mer overvåking. Myndighetene har...

Særloven om bil ble opphevet 1. januar

Den første januar 2025 forsvant den såkalte taxiloven fra en rekke danske småøyer. Målet er at flere frivillig skal bruke bilene sine for å...

Nummerskiltet på Peters bil koster 20 millioner kroner

Bilskiltet på Peter Waddells rødglødende Ferrari Pursosangue koster 20 millioner danske kroner. Mye mer enn selve bilen, og så er det kona som synger....

Derfor er dieselen blitt betydelig dyrere første januar

Nytt år, nye skatter. Eller rettere sagt - flere av dem. Også for de danske dieselbileierne, som nå må betale mer for å fylle...

Tesla Cybertruck eksploderte – "det kan være terror"

En Tesla Cybertruck eksploderte på nyttårsdag utenfor Trumps hotell i Las Vegas. Tesla selv mener at dette er fyrverkeri eller terrorisme. Myndighetene vil ikke...

Legendarisk taxafabrik i problemer – fyrer flere ansatte

Siden stiftelsen i 1919 har London Taxi Company bygget drosjer spesielt for Englands hovedstad. Nå skraper krisen i overflaten for kinesiskeide selskaper som sier...

Ny kontrakt sikrer Kevin Magnussen i Formel 1

Haas bekrefter nå at de har sikret seg tjenestene til Kevin Magnussen, selv om dansken står uten sete i Formel 1 i 2025. En...

Renault 5 Turbo 3E koster nesten 1 million danske kroner

Det har lite med turbo å gjøre. Men nye Renault 5 Turbo 3E vil fortsatt være uhyrlig dyr i Danmark om den kommer hit....