Militære myndigheter i England har forbudt kinesiske elbiler i nærheten av militærbaser i landet. Det er frykt for at bilene spionerer.
I England frykter man spionasje fra elbiler fra Kina eller med kinesiske deler. Militæret har angivelig forbudt denne typen biler i nærheten av militært "viktige punkter".
Frykten stammer fra datainnsamling via bilenes mange sensorer og kameraer. Bekymringen gjelder både biler fra kinesiske merker samt andre elbiler med kinesisk teknologi.
Moderne elbiler blir mer avanserte år for år. Imidlertid vekker deres voksende arsenal av sensorer også økende bekymring.
Elbiler er spekket med kameraer, radar og annen teknologi.
Teknologien kan teoretisk sett brukes til å samle inn sensitive data. Derfor, ifølge rapporter, har britisk militærpersonell mottatt diskrete instruksjoner. De bør unngå å parkere elbiler med kinesiske deler i nærheten av militæranlegg.
Tjenestemenn har også blitt rådet til å unngå sensitive samtaler inne i biler laget i Kina. Årsaken er frykt for potensiell overvåking.
I følge kinesisk lov har den kinesiske regjeringen lovlig tilgang til store mengder data. Dette gjelder data samlet inn av kameraer, sensorer og radar i elbiler bygget i Kina.
Denne tilgangen har skapt bekymring blant britiske tjenestemenn om hvordan dataene kan brukes.
Engelskmennene er bekymret for sin egen sikkerhet
Restriksjonene gjelder ikke bare for merker basert i Kina. Dette inkluderer navn som BYD, Great Wall Motors, MG, Volvo Cars og Omoda. De gjelder også for enhver elbil som inneholder kinesiskproduserte komponenter eller teknologi.
Ifølge interne kilder i det britiske mediet The iPaper er ansatte ved RAF Wyton i Cambridgeshire varslet. De må parkere elbiler med kinesiske deler minst to mil (ca. 3,2 km) unna enkelte bygninger.
Lignende restriksjoner ryktes å være på plass ved Salisbury Plain militære treningsområde. Selv om tiltakene ikke er offisielt annonsert, har de blitt antydet i stortingsbehandlinger.
Ifølge Daily Mail har forsvarsminister Lord Coaker allerede tatt opp saken. De – det vil si den britiske regjeringen – vil «forstå og dempe alle potensielle trusler mot nasjonal sikkerhet fra kjøretøy».
Lord Coaker var forsiktig med å peke ut et spesifikt land.
– Våre retningslinjer og prosedyrer tar for seg de potensielle truslene fra alle typer kjøretøy, ikke bare de som er produsert i Kina, og vi har utstedt passende intern veiledning til alle sjåfører og passasjerer.
– Det er ingen sentralt pålagte politiske restriksjoner på bevegelsen av kinesiskproduserte kjøretøy.
Reaksjoner og annen kritikk av kinesiske elbiler
Han erkjente også at noen forsvarsorganisasjoner kan håndheve strengere regler selv. Det avhenger av plasseringen. Han la imidlertid til:
– Vi gir ikke spesifikke detaljer av sikkerhetsgrunner.
Forsvarsdepartementet bekreftet eller avkreftet restriksjonene. I stedet forholder man seg kun til situasjonen generelt.
– Å beskytte nasjonal sikkerhet er grunnlaget for alt vi gjør.
"Vi har strenge sikkerhetsprosedyrer på plass for å sikre at all sensitiv informasjon er beskyttet."
Det konservative parlamentsmedlem Alicia Kearns har i sterke ordelag kritisert det hun ser på som mangel på avgjørende handling.
– Forsvaret og regjeringen kjenner til risikoen for kinesisk spionasje, men vi kan ikke opprettholde sikkerheten med halvhjertede tiltak.
Kearns har etterlyst et fullstendig skifte bort fra kinesiskproduserte elbiler. Dette gjelder både regjeringen og forsvarsflåten. Slike forbud er ikke nye.
Kina har implementert lignende restriksjoner på Tesla-biler de siste årene. Restriksjonene har siden utvidet seg fra militært personell til offentlige entreprenører, lokale myndigheter og andre.
I så fall var bekymringen at den amerikanske regjeringen potensielt kunne få tilgang til data samlet inn av Tesla.
I Sverige er det også bekymringer rundt spionasje. Faktisk advarer en cybersikkerhetsprofessor direkte mot Volvo-biler. Les mer om det her .
Her hjemme ønsker flere partier i det danske parlamentet å se på om kinesisk tilgang til offentlige anbud kan forbys av andre grunner. Finn den historien og mange andre på Boosted hver dag.