Det britiske militæret forbyr elbiler fra Kina

Militære myndigheter i England har forbudt kinesiske elbiler i nærheten av militærbaser i landet. Det er frykt for at bilene spionerer.

I England frykter man spionasje fra elbiler fra Kina eller med kinesiske deler. Militæret har angivelig forbudt denne typen biler i nærheten av militært "viktige punkter".

Frykten stammer fra datainnsamling via bilenes mange sensorer og kameraer. Bekymringen gjelder både biler fra kinesiske merker samt andre elbiler med kinesisk teknologi.

Moderne elbiler blir mer avanserte år for år. Imidlertid vekker deres voksende arsenal av sensorer også økende bekymring.

Elbiler er spekket med kameraer, radar og annen teknologi.

Teknologien kan teoretisk sett brukes til å samle inn sensitive data. Derfor, ifølge rapporter, har britisk militærpersonell mottatt diskrete instruksjoner. De bør unngå å parkere elbiler med kinesiske deler i nærheten av militæranlegg.

Tjenestemenn har også blitt rådet til å unngå sensitive samtaler inne i biler laget i Kina. Årsaken er frykt for potensiell overvåking.

I følge kinesisk lov har den kinesiske regjeringen lovlig tilgang til store mengder data. Dette gjelder data samlet inn av kameraer, sensorer og radar i elbiler bygget i Kina.

Denne tilgangen har skapt bekymring blant britiske tjenestemenn om hvordan dataene kan brukes.

Engelskmennene er bekymret for sin egen sikkerhet

Restriksjonene gjelder ikke bare for merker basert i Kina. Dette inkluderer navn som BYD, Great Wall Motors, MG, Volvo Cars og Omoda. De gjelder også for enhver elbil som inneholder kinesiskproduserte komponenter eller teknologi.

Ifølge interne kilder i det britiske mediet The iPaper er ansatte ved RAF Wyton i Cambridgeshire varslet. De må parkere elbiler med kinesiske deler minst to mil (ca. 3,2 km) unna enkelte bygninger.

Lignende restriksjoner ryktes å være på plass ved Salisbury Plain militære treningsområde. Selv om tiltakene ikke er offisielt annonsert, har de blitt antydet i stortingsbehandlinger.

Ifølge Daily Mail har forsvarsminister Lord Coaker allerede tatt opp saken. De – det vil si den britiske regjeringen – vil «forstå og dempe alle potensielle trusler mot nasjonal sikkerhet fra kjøretøy».

Lord Coaker var forsiktig med å peke ut et spesifikt land.

– Våre retningslinjer og prosedyrer tar for seg de potensielle truslene fra alle typer kjøretøy, ikke bare de som er produsert i Kina, og vi har utstedt passende intern veiledning til alle sjåfører og passasjerer.

– Det er ingen sentralt pålagte politiske restriksjoner på bevegelsen av kinesiskproduserte kjøretøy.

Reaksjoner og annen kritikk av kinesiske elbiler

Han erkjente også at noen forsvarsorganisasjoner kan håndheve strengere regler selv. Det avhenger av plasseringen. Han la imidlertid til:

– Vi gir ikke spesifikke detaljer av sikkerhetsgrunner.

Forsvarsdepartementet bekreftet eller avkreftet restriksjonene. I stedet forholder man seg kun til situasjonen generelt.

– Å beskytte nasjonal sikkerhet er grunnlaget for alt vi gjør.

"Vi har strenge sikkerhetsprosedyrer på plass for å sikre at all sensitiv informasjon er beskyttet."

Det konservative parlamentsmedlem Alicia Kearns har i sterke ordelag kritisert det hun ser på som mangel på avgjørende handling.

– Forsvaret og regjeringen kjenner til risikoen for kinesisk spionasje, men vi kan ikke opprettholde sikkerheten med halvhjertede tiltak.

Kearns har etterlyst et fullstendig skifte bort fra kinesiskproduserte elbiler. Dette gjelder både regjeringen og forsvarsflåten. Slike forbud er ikke nye.

Kina har implementert lignende restriksjoner på Tesla-biler de siste årene. Restriksjonene har siden utvidet seg fra militært personell til offentlige entreprenører, lokale myndigheter og andre.

I så fall var bekymringen at den amerikanske regjeringen potensielt kunne få tilgang til data samlet inn av Tesla.

I Sverige er det også bekymringer rundt spionasje. Faktisk advarer en cybersikkerhetsprofessor direkte mot Volvo-biler. Les mer om det her .

Her hjemme ønsker flere partier i det danske parlamentet å se på om kinesisk tilgang til offentlige anbud kan forbys av andre grunner. Finn den historien og mange andre på Boosted hver dag.



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Volvos salg av elbiler stuper: 27 prosent er borte

Volvo har nettopp offentliggjort salgstallene sine for mai 2025....

Norge forbyr sjåfører å bruke berøringsskjermer mens de kjører

Et nytt lovforslag i Norge forbyr sjåfører å bruke...

Drømmer om Formel 1 – Danske Alba får millionkontrakt

Den 16 år gamle Formel 1-aspiranten Alba Hurup Larsen...

Trafiktilsynet i Danmark: Glemsomme sjåfører får bot

I Danmark er det ikke krav om at registreringsbeviset...

Kina truer europeiske bilmerker – kan stoppe elbiler

Kinas eksportrestriksjoner på sjeldne jordmetaller kan lamme bilproduksjonen i...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...