Hjemme er strøm umiddelbart ganske dyrt. Men det er ingenting sammenlignet med situasjonen i Sverige, hvor det er blitt 15.000 prosent dyrere å lade elbilen.
Spotprisen på strøm for lading av elbiler har økt med 15 000 prosent i enkelte områder av Sverige. Spesielt i landets sørlige strømområder er prisen betydelig høyere sammenlignet med nordområdene.
Den store forskjellen gjelder både onsdag og torsdag, når prisklassen trolig vil nå et rekordhøyt nivå.
I strømområde 4, som dekker blant annet Malmø, er spotprisen satt til ca DKK 1,72 per kilowattime. Til sammenligning er prisen i strømområde 2 kun 13 øre. Det tilsvarer en forskjell på nesten 15.000 prosent.
For elbileiere betyr det at det kan bli betydelig dyrere å lade bilen i sør enn i nord. Å lade en elbil med 50 kWh batteri vil koste cirka 84 DKK mer i Sør-Sverige enn i nordområdene, dersom forbruket utelukkende er basert på spotprisen.
I tillegg kommer merkostnader som strømselskapets avgifter, energiavgift, moms og nettavgifter til staten.
Spotprisen på strøm er gyldig for en enkelt dag og påvirker kunder med timeprisavtaler direkte. For de med variabel strømkontrakt beregnes imidlertid prisen som et gjennomsnitt for hele måneden. Som kan utjevne de ekstreme svingningene. Noe som derfor er ventet denne uken.
Ifølge energianalytiker Johan Sigvardsson er en av årsakene til de høye prisene i Sør-Sverige knyttet til forholdene i Tyskland. Her ventes det usedvanlig lite vind onsdag og torsdag. Og det får strømprisen til å skyte i været.
– Når man ikke har noen billig produksjon, må den byttes ut, og da tappes vi i Sverige via eksportkablene, forklarer Sigvardsson til det svenske nyhetsbyrået TT .
Denne utviklingen synliggjør de store regionale forskjellene i strømpriser i Sverige, som ofte skyldes forskjeller i energiproduksjon, forbruk og overføringskapasitet mellom nord og sør.