Elbiler verken har eller er nรธdvendigvis svaret pรฅ alt. Selv blant eierne er det tydelige ankre. Det viser en ny svensk studie.
Elbileiere har generelt en positiv holdning til bilvalget, men den svenske delen av ladeoperatรธren Zaptecs siste undersรธkelse avdekker ogsรฅ punktene som trekker tilfredsheten i stikk motsatt retning.
Undersรธkelsen, som er utfรธrt i samarbeid med Sifo, viser at den hรธye kjรธpesummen fortsatt er det de fleste nรฅvรฆrende og potensielle elbileiere klager pรฅ. I tillegg opplever elbileiere utfordringer med bilens rekkevidde i kaldt vรฆr.
โ Den hรธye kjรธpesummen er en faktor som avskrekker mange fra รฅ kjรธpe elbiler, sier John Wastring, administrerende direktรธr i Zaptec Sverige.
Undersรธkelsen, som er basert pรฅ intervjuer med 1.032 elbil- og plug-in hybrid-eiere i Sverige, deler misnรธyen inn i fรธlgende punkter.
- Dyr kjรธpesum – 46 prosent
- Dรฅrlig ytelse nรฅr det er kaldt – 42 prosent
- For kort rekkevidde – 36 prosent
- Kyr pรฅ ladepunkter i langhelger og ferier – 30 prosent
- At lynlading er dyrt โ 30 prosent
- Betaling ved offentlige ladere – 26 prosent
- For fรฅ offentlige ladestasjoner โ 24 prosent
- At lading ikke fungerer pรฅ offentlige ladestasjoner โ 23 prosent
- Bekymre deg for om batteriet gรฅr i stykker – 8 prosent
- Problemer med รฅ lade hjemme – 5 prosent
Det er imidlertid ingen som kommer og fjerner elbileiernes stรธrste klage. I hvert fall ikke forelรธpig. For selv om bรฅde selve elbilene og batteriene blir billigere, er det ikke noe forbrukerne legger merke til.
I tillegg har EU denne uken nettopp innfรธrt en ny straffetoll pรฅ alle elbiler som bygges i Kina. Bilen, som av mange regnes som Danmarks billigste tilbud pรฅ elbil, har blitt kraftig forsinket. Les mer om det her .
Et merke som Mercedes har for lengst skutt ned hรฅpet om billigere elbiler. Merket fra Stuttgart tror rett og slett ikke pรฅ at det lar seg gjรธre.