Et flertall av tyskerne mener det er for tidlig å snakke om et forbud når EU vil forby forbrenningsmotoren i 2035.
Et flertall av tyskerne mener det er alt for tidlig for EU å snakke om et forbud mot forbrenningsmotoren.
Det skriver Automobilwoche på bakgrunn av en ny undersøkelse utarbeidet av analysefirmaet Civey.
Men EU gjør mer enn bare å snakke om et forbud. Det var til tross for motstand fra bl.a. Den tyske regjeringen bestemte at nye fossilt drivstoffbiler skulle forbys i 2035.
Vel, nesten. For nettopp på grunn av motstand fra Tyskland og seks andre EU-land, måtte unionen bøye seg. Dette betyr at forbrenningsmotoren også vil være brukbar i 2035.
LES OGSÅ: Hvor dyrt er det å bytte batteri i en elbil
Men dette forutsetter at motoren kun kan gå på syntetisk drivstoff. For å håndheve forbudet vil EU tvinge bilprodusenter til å utstyre biler med enheter som kan oppdage om det er lagt bensin eller den syntetiske typen på tanken.
Tyskerne er ikke de eneste som mener det er for tidlig å snakke om et forbud. Det mener også en rekke bilmerker og andre selskaper i bilbransjen.
Mens Toyota slett ikke tror at elbilen noen gang vil utgjøre mer enn 30 prosent av det globale bilsalget, krever tyske Mahle at forbudet rulles tilbake av EU.
– Vi må oppheve det fullstendige forbudet mot biler med forbrenningsmotor, som EU har bestemt, sier administrerende direktør i Mahle, Arnd Franz, i et intervju med Frankfurter Allgemeine Zeitung.
Fra politisk hold vakler også forbudet mot forbrenningsmotoren allerede. Det regjeringsbærende partiet på den spanske ferieøya Mallorca vil for eksempel avlyse et ellers planlagt forbud mot nye dieselbiler fra 2025. Les mer om det her .
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!