Både AMG og Mercedes vil nok si at det ikke lar seg gjøre. Men det er løgn. For det er god plass til en V8-motor i en AMG med 4 sylindre.
Den nyeste Mercedes C63 AMG er en skuffelse på mange måter. Også for Mercedes-konsernet selv.
Sjefen i Mercedes-AMG, han heter Michael Schiebe, har flere ganger sagt at kundene hans ikke kjøper bilene til V8-motoren.
– Du kjøper en Mercedes-AMG for teknologien, ikke motoren, sa han tilbake i desember 2023, da han først forsvarte avgjørelsen.
I 2025 måtte han krype på kne og erkjenne at Mercedes mistet kunder fordi C63 ikke lenger hadde V8-motor. På den annen side er det penger til alt dette.
Østerrikske Vuk Manufaktur, som normalt lever av å tune allerede tungt pumpede Mercedes-modeller, har fått en 4-liters V8-motor til å passe mellom forhjulene til den nyeste toppmodellen i C-klassen.
Dette betyr også at hele hybridsystemet, inkludert batteripakken, er borte. Dessverre er det få flere detaljer. Vi vet ikke engang hvilken girkasse bilen kjører på.
Men de nyeste C63-ene med V8-motorer kommer fra fabrikken med 9-trinns girkasse. Eller en 7-trinns i den førsteklasses C63 S.
Fordi det er så lite informasjon, er antall hestekrefter også en gjetning. Om enn en kvalifisert en. For den 'minste' som var tilgjengelig var 476 hestekrefter. Det var 510 stykker i S-utgaven.
Det er 50 hestekrefter mer enn tilsvarende BMW M3-årgang. BMW'en måtte imidlertid også nøye seg med seks sylindre.
Tilbake i Østerrike hos Manufaktur er imidlertid en ting spesielt dårlige nyheter. De har også nektet å si noe om bilen er et muldyr for et sett under utvikling eller 'bare' en engangs. Dessverre.