Fra 1. januar 2027 vil samferdselsminister Thomas Danielsen la 7-akslede lastebiler øke vekten med to tonn. Dette vil effektivisere dansk godstransport.
Regjeringen vil la 7-akslede lastebiler kjøre med mer gods på danske veier.
Samferdselsminister Thomas Danielsen (V) står bak den nye satsingen. Fra 1. januar 2027 kan store lastebiler laste to tonn ekstra last.
Tiltaket er en del av en større plan. Planen tar sikte på å utnytte kapasiteten i transportsektoren bedre. Akkurat som infrastrukturen skal den også utnyttes på best mulig måte.
Det opplyser Samferdselsdepartementet i en pressemelding .
Målet er å effektivisere godstransporten. Når hver lastebil kan frakte mer, blir det færre turer totalt sett. Dette kommer både den enkelte transportør og økonomien til gode.
Det er også en fordel for klimaet. Færre lastebilkilometer betyr lavere CO2-utslipp. Det er et viktig element i den grønne omstillingen i transportsektoren.
Samferdselsminister Thomas Danielsen mener reglene justeres for å øke fleksibiliteten. Lengre lastebiler med høyere vektgrenser betyr at sjåfører kan levere mer varer per tur.
– Vi strammer alle spakene vi har for å gjøre det enklere og mer fleksibelt å frakte varer i Danmark.
– Med lengre lastebiler som kan frakte flere kilo, kan den enkelte sjåfør levere mer varer, og dette gir fordeler både for økonomien og klimaet.
– Vi lar nå 7-akslede lastebiler kjøre med to tonn ekstra last, slik at godstransporten effektiviseres, sier samferdselsminister Thomas Danielsen.
Finansiering av økt veislitasje
Den økte vekten vil gi større slitasje på veinettet. Dette er en uunngåelig konsekvens av tyngre kjøretøy.
Finansieringen for den ekstra veislitasjen er imidlertid på plass. Midlene kommer fra restmidler fra avtalen om kilometerbaserte bompenger for lastebiler.
I den avtalen ble det besluttet å kompensere yrket. Dette gjøres blant annet gjennom endringer i nasjonale regler for vekt og dimensjoner.
Det benyttes også faste midler fra annen avtale. Dette er avtalen om delvis nedbygging av det grønne fondet. Midlene fra dette skal dekke den permanente slitasjen på veiene.
Den nye vektgrensen for 7-akslede lastebiler er ikke det eneste tiltaket. Samferdselsdepartementet har tidligere lempet på reglene på andre områder.
Fremtiden for dansk godstransport
1. januar 2024 trådte 11 andre tiltak i kraft. De gjorde det mulig for lastebiler å frakte en ekstra rad med paller. Det ble også mulig å frakte en gaffeltruck bak i bilen.
Nå følges den økte totalvekten for 7-akslede kjøretøykombinasjoner opp. Dette skjer etter en sterk henvendelse fra transportbransjen selv. Samtidig økes maks tillatt høyde for lastebiler til 4,2 meter.
De to nye tiltakene – økt vekt og økt høyde – forventes å gi store besparelser. Transportnæringen kan årlig spare rundt 500 millioner kroner. Dette gjelder når overgangen er helt gjennomført.
Effektiviseringen av godstransporten fortsetter. Målet er å skape bedre rammer for næringen. Samtidig skal det tas hensyn til klima og infrastruktur.
Er du interessert i transport og kjøretøy? Du kan finne flere nyheter, analyser og artikler om den siste utviklingen innen bil- og transportverdenen her på Boosted.dk. Vi dekker kontinuerlig de siste trendene og regelverket.