For å unngå straffetoll må de kinesiske bilmerkene rykke nærmere Europa. Men ikke alle kommer så langt. Derfor vil de også forsvinne, tror Nic. Christiansens direktør.
Det er ikke bare hard konkurranse i bilmarkedet for tiden. Flere bilmerker kommer også til å bryte nakken av EUs nye straffetoll på opptil 38 prosent.
Vurderingen fra Nic er så nøyaktig. Christiansen Gruppens direktør, Niels Vrist Bertelsen, i et intervju med magasinet Motor .
De kinesiske bilmerkene, som ikke kan flytte produksjonen til Europa, vil lide så mye av de nye tollsatsene at de trekker seg fra Europa og dermed Danmark.
Faktisk har det allerede skjedd. Offisielt trekker Great Wall Motors seg imidlertid ikke på grunn av økte avgifter, men fordi salget går dårligere enn forventet. Tilbake i mai kom det frem at merket har stengt hovedkontoret i Tyskland og sagt opp alle ansatte.
LES OGSÅ: Fotoboksene på Storebæltsbroen fungerer fortsatt ikke
Dette gjelder også personer som merkevaren ellers hadde leid inn for å håndtere oppgaver i andre europeiske markeder hvor det var på vei inn.
Tilbake hos Nic. Christiansen, som selv importerer BYD, at hybridene godt kan bli en hit i tiden som kommer. Spesielt plugin-hybridene. Dette gjelder både hjemme, i resten av Europa og i Kina.
Bilmerkene styrer også i den retningen. Selv om det for et merke som Volkswagen faktisk er overraskende at bilistene nå ser etter biltypen. Les mer om det her .
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!