Generelt har lojaliteten blant elbileiere – og bileiere generelt – falt betydelig de siste årene. Men det er sjåfører som fortsatt holder seg til ett merke.
Noen bileiere er mer lojale enn andre. Men generelt har lojaliteten blant bilistene blitt bedre de siste fire årene. I hvert fall til bilmerkene.
I 2020 ville 54,8 prosent av bilistene velge bil fra samme bilmerke neste gang. Den falt til 52,6 prosent i 2021, for både 2022 og 2023 måtte dele lavpunktet på 50,6 prosent.
Lojaliteten har økt litt i år til 52,5 prosent. Men det er fortsatt ikke på nivå med 2020-nivået.
Det viser en ny undersøkelse fra analysefirmaet S&P Global Mobility .
LES OGSÅ: Magnussen får den tøffeste straffen i Formel 1 – Haas hjelper ikke
Noen bilmerker har imidlertid mye bedre grep om bileiere enn gjennomsnittet. Tesla gjør det best. Merkevarelojalitet var på 67,8 prosent i første halvdel av 2024.
Ifølge S&P Global Mobility kan alle Tesla-modeller holde på mer enn 60 prosent av eierne, eller i det minste sende dem inn i armene på en ny bil fra merket. Model 3 klarer seg best, med 72,1 prosent av eierne som velger en Model 3 igjen.
Det spiller derfor ikke så stor rolle for Tesla-eierne at merkevarens administrerende direktør på mange måter er en kontroversiell figur. I rettferdighet kan S&P Global Mobility også spore en nedgang i Tesla-eierlojalitet. Men det er ikke nok til å endre merkevarens topplassering.