En global undersøkelse utført av selskapet Hippo Leasing basert på antall internettsøk viser at noen bilmerker er mer savnet enn andre.
De siste årene har vi mistet en del bilmerker. Mange korter i graven under eller rett etter finanskrisen på slutten av 00-tallet. Og flere merker kan være på vei i den retningen.
Tirsdag denne uken søkte Fisker Inc for eksempel konkursbeskyttelse i USA. Og tidligere i år opplevde et lite tysk bilmerke for andre gang konkurs. Les mer om det her.
Men det betyr ikke at bilistene har glemt bilmerkene som ikke lenger eksisterer. En undersøkelse fra Hippo Leasing viser tydelig dette.
Selv 13 år etter bilmerkets første konkursmelding i 2011, er det fortsatt 107 200 internettsøk på Saab Automobile hver eneste måned. Her følger Pontiac med 98.900 søk, for det er et greit hopp ned til tredjeplassen.
LES OGSÅ: Europa er ikke klar for disse elbilene, sier Danfoss
Ifølge leasingselskapet er det 'bare' 46.480 månedlige søk etter Oldsmobile, som stengte i august 2004. Altså for nesten 20 år siden.
Det østtyske kommunistmerket Trabant inntar fjerdeplassen med 29.940 besøk, mens merker som Talbot og Edsel runder av den triste topp 10 med henholdsvis 13.780 og 13.670 besøk på én måned. Hele listen kan du se her .
Lukkede bilmerker er én ting. Noe annet er at internettbrukere faktisk også søker etter bilprodusenter som aldri har eksistert. Det skjer til og med ganske ofte.
Her på Boosted har vi allerede kunnet fortelle hvordan 30 000 internettbrukere søker etter det samme ikke-eksisterende bilmerket. Det hele skyldes en misforståelse av logoen. Les mer om det her .
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!