Dodge har snudd planene merket hadde om å droppe den store 6,2-liters Hemi-V8-motoren. Nå lever den videre.
Den store 6,2-liters V8-motoren fra Stellantis, kalt Hemi, skal ingen steder. Dodge har faktisk angret på planene om å sette motoren i graven.
Dette er hva AutoBlog skriver.
Egentlig var planen at den sist overlevende bilen med motor, Dodge Durango, også skulle kaste den senest 31. desember 2024. Men nå utvider Dodge produksjonen.
Det vil skje, sier merket, «i hvert fall inn i 2025». Om det er flere biler som skal ha den store motoren mellom forhjulene er derimot usikkert.
Men i Hellcat-trim leverer den 710 hestekrefter og 875 newtonmeter rett av samlebåndet. Motoren drar ellers den store Durangoen fra 0 til 100 km/t på 3,5 sekunder. Og den mister ikke pusten, for en elektronisk begrenser setter en stopper for festen i 275 km/t.
Beslutningen om å holde Hemi-motoren i live kommer bare uker etter at Stellantis administrerende direktør Carlos Tavares ble sparket et år for tidlig.
Offisielt sies det at Tavares gikk selv. Men det er ingen hemmelighet at det faktisk er en permittering. Blå. fordi alle bortsett fra direktøren selv ønsket å beholde den enorme motoren. Les mye mer om det her .
Stellantis er forøvrig ikke de eneste som er opptatt med å angre i disse dager. Selv om merket er det siste som annonserer at de tross alt ikke bare skal bygge elbiler i 2035.
Mercedes har også måttet erkjenne at man ikke kan leve av kun å bygge elbiler. Ford sier det samme. Akkurat som Volkswagen har trukket tilbake ambisjonen. Volvo, som ellers hardnakket har holdt fast ved det målet, har også angret. Og Polestar vil ikke avvise ideen om å bygge biler med en forbrenningsmotor igjen.