Med den nye plug-in hybriden har en gatebil fra Bentley aldri hatt så mange hestekrefter. Den store W12-motoren er derimot på vei ut.
Bentleys varemerke i form av den store W12-motoren er på vei ut.
Men erstatteren er allerede klar. Nesten da. Denne uken presenterte det engelske merket VAG en plug-in hybrid med 8 sylindre. Merkets kraftigste motor til dags dato.
Altså i en gatebil. Tilbake i mars kom det frem at Bentley er blant merkene som nå har beklaget målet om å kun bygge elbiler i 2030.
– På grunn av alt som skjer rundt oss vil vi satse mer på hybridbilen. Vi forventet at salget skulle gå ned i 2028, 2029 og 2030, sa daværende direktør Adrian Hallmark i et intervju med Autocar.
LES OGSÅ: Kort 123 km/ti 30-sone – får 1800 kr.
Bilmerkets avgjørelse betyr at hybridmotoren går inn i det neste tiåret. Noe som ikke var planen før helt nylig.
Og nå er første steg på den veien klart. Motsatt er det også noen store sko som den mindre V8-eren må fylle.
For når den plasseres i en bil, vil den også bety farvel til merkets varemerke – 6,0-liters W12-motoren. Noe engelskmennene har hatt på programmet siden 2003.
Andre detaljer om Bentleys nye motor er små. Men slektskapet med resten av VAG-konsernet gjør at vi trygt kan regne med at det er en videreutvikling av 4-liters V8-ene som allerede finnes i biler som Lamborghini Urus, Porsche Cayenne og Audi RS Q8.
En motor Lamborghini ellers forventes å bruke igjen når de avduker etterfølgeren til V10-modellen Huracan for omverdenen i august.
Tilbake på Bentley tester de for tiden syntetisk drivstoff. Faktisk har engelskmennene allerede bevist at denne typen ting fungerer feilfritt. Les mer om det her .
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!