For Hertz er ikke elbiler den gode forretningen utleieselskapet hadde håpet på. 20.000 elbiler er allerede solgt. Nå ønsker selskapet å kvitte seg med enda flere.
I begynnelsen av januar i år meldte det amerikanske bilutleiefirmaet Hertz at de kvitter seg med 20.000 elbiler og erstatter dem med fossilbiler.
Og nå vil utleiegiganten kvitte seg med en enda større del av elbilparken. Dette fremgår av selskapets egen rapport om regnskapet for 1. kvartal 2024.
Rapporten slår fast at Hertz vil øke salget av elbiler i flåten fra 10.000 til 30.000 biler. Samtidig innrømmer Hertz at det ligger bak hvor mye elbilene har tapt i verdi.
– Selskapet noterer et tap på 195 millioner dollar på elbilene som er igjen i flåten, sier en talsmann.
LES OGSÅ: Kritisert dansk verksted taper millioner 3. år på rad
Samlet opplyser selskapet at det hadde en omsetning på 2,1 milliarder dollar i første kvartal 2024. Dette må imidlertid ses i lys av et tap på 567 millioner på driften i samme periode.
Og dette er tall, fordi du begynner å justere for faktorer som skatt, renter på lån og verditap på flåten.
Hertz er ikke det siste bilutleiefirmaet som har kuttet drastisk ned på elbiler. Konkurrenten Sixt vil for eksempel kvitte seg med alle Teslaene sine. Les mer om det her .
Det har ellers vært store planer med spesielt elbiler og utleiefirmaer. Noen av de planene er imidlertid satt på vent, nå som det har vist seg at elbiler ikke er noen stor forretning.Les mer om det her.
Utleieselskapene er imidlertid ikke de eneste som taper enorme summer på elbiler. Det gjør også bilfabrikkene. For eksempel har det nettopp kommet frem at Ford taper 1 million DKK på hver eneste elbil merket bygger.
Og hos FDM hører du stadig mer fra bekymrede elbileiere. Ikke på grunn av elbilene som sådan, men mer på grunn av manglende økonomi i dem. Les mer om det her .
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!