Antall fabrikknye biler som ennå ikke har funnet sine første eiere setter rekord. Kort før nyttår sto 3 millioner biler parkert og samlet støv i USA.
I USA sitter over 3 millioner nye biler og samler støv på enorme parkeringsplasser. Høyest antall usolgte biler i år.
Dette indikerer et økende gap mellom bilprodusentene. Noen bilmerker klarer å balansere tilbud og etterspørsel, mens andre sliter med overfylte varelager.
Ifølge data fra Cox Automotive var det i begynnelsen av november 3,15 millioner usolgte, nye biler på amerikanske parkeringsplasser.
Selv om det amerikanske bilsalget steg med mer enn 67 000 biler i november sammenlignet med oktober, og gjennomsnittlig leveringstid falt 5,9 prosent til 85 dager, sliter en rekke bilprodusenter fortsatt med å selge bilene sine.
Merker som Jaguar og Lincoln opplever spesielle utfordringer. Jaguar, som planlegger overgang til elbilproduksjon, har ikke lansert nye modeller på flere år. Lincoln har slitt med lagerstyring, til tross for en økning på 28,4 prosent i salget i årets første elleve måneder.
Forhandlerne har et problem med de mange usolgte bilene, da de må betale for oppbevaringen. Bilene har en gjennomsnittsverdi på 50.000 dollar, noe som betyr at totalverdien på de usolgte bilene er 173 milliarder svenske kroner.
– Disse bilene må vaskes og vedlikeholdes, og få mennesker ønsker å kjøpe en korvett som har stått ute i solen i over et år, samlet støv og ser eldre ut enn da den først ble parkert, sier Sam Evans på YouTube-kanalen. "Den elektriske vikingen".
Ram og Jeep har henholdsvis 128 og 129 dager med inventar. Ram hadde dobbelt så mye bransjegjennomsnitt i september. Stellantis, som eier både Ram og Jeep, ser ut til å ha problemer med å redusere beholdningen.
I den andre enden av skalaen finner vi Lexus og Toyota, som har en leveringstid på kun 31 og 36 dager.
De mange usolgte bilene kan føre til panikksalg, der bilprodusentene setter ned prisene for å bli kvitt bilene. Noe som kan få konsekvenser for hele bilmarkedet.
Det er imidlertid langt fra nytt at bilforhandlere ikke kan kvitte seg med bilene sine. Og at noen har det vanskeligere med det enn andre. Mercedes-forhandlere synes for eksempel det er svært vanskelig å bli kvitt merkets elbiler. Les mer om det her .