En bruktbil er ikke bare en bruktbil. For de kan inneholde overraskelser som ødelegger økonomien, advarer en ekspert fra det norske svaret til FDM.
En ny rapport avslører brukte biler med motorer som sjåfører bør unngå.
Det er ingen hemmelighet at brukte biler kan være et attraktivt alternativ for mange, men det er viktig å være klar over at enkelte motorer kan være mer problematiske enn andre.
Norske Motor har i samarbeid med NAFs tekniske konsulent, Benny Christensen, som er kjent for sin kompetanse på bruktbiler, foretatt en vurdering av noen av de minst pålitelige forbrenningsmotorene på markedet.
Dette inkluderer både bensin- og dieselmotorer, som finnes i et stort antall nyere biler, som er attraktive for mange som bruktbiler.
Grunnlaget for oversikten er utarbeidet av Vi Bilägare. De har satt sammen en liste over seks motorer som folkene bak anser som problematiske.
Benny Christensen er enig i det svenske synet på saken. Men han mener de burde ha inkludert flere motorer.
Han har spesielt hatt problemer med Puretech 1.2-motoren, som er en tresylindret bensinmotor som finnes i en rekke modeller fra PSA-konsernet, som nå heter Stellantis – det vil si biler fra først og fremst Peugeot, Citroën og Opel.
– Det er ikke et spørsmål om det går i stykker – men når . Jeg vil faktisk gå så langt som å fraråde å kjøpe biler med denne motoren, sier Christensen.
Vi bileiere fremhever følgende seks motorer:
- Volkswagen 1.4 TSI Twincharger: Denne motoren, lansert i 2005, er utstyrt med både turbo og kompressor. Den finnes blant annet i Golf, Touran og Tiguan. Vi Bileiere beskriver at bankelyder fra motoren kan være et dårlig tegn og kan føre til dyre reparasjoner. De nevner også at motoren hadde dårlig utformede stempelringer, høyt oljeforbruk og problemer med registerkjeden.
- Ford 1.0 Ecoboost: Denne motoren er en kraftig, liten tresylindret motor som er tilgjengelig i blant annet Fiesta, Focus, B-Max og C-Max. Den ble kåret til Årets motor tre år på rad (2012–2014). Ifølge Vi Bilägare kan det bli en dyr affære å bytte registerreim.
- PSA/Stellantis 1.2 Puretech: Denne motoren er spesielt fremhevet av Benny Christensen, som advarer om høyt oljeforbruk og ødelagt registerkjede.
- BMW/PSA 1.6 Prince: Dette er en firesylindret bensinmotor som er et resultat av et samarbeid mellom BMW og PSA (Peugeot/Citroën). Mange eiere har rapportert om høyt oljeforbruk eller feil på timingkjeden. Skranglelyder fra motoren kan være et faresignal.
- Audi 2.0 TFSI: Denne motoren finnes i ulike modeller fra VW-konsernet, men feil er oftest rapportert fra Audi-modeller. Tidlige modeller hadde mange problemer med høyt oljeforbruk, og registerkjedeproblemer er også godt kjent.
- BMW N47: Dette er en firesylindret dieselmotor som ble lansert i 2007 og er tilgjengelig i flere modeller. Den har fått skryt for lavt forbruk, men spenninger i registerkjeden kan føre til dyre reparasjoner eller i verste fall motorbytte. Også her er en raslende lyd et faresignal. Vi Bilägare skriver at problemet også oppstår på to andre dieselmotorer (M57 og N57) samt tre bensinmotorer (N42, N43 og N20).
Benny Christensen legger til fire motorer til på listen:
- 1,2-liters TSI fra VW (2006-2012): Store problemer med registerkjeden.
- 2,0 TDI fra VW/Audi: Kolossalt oljeforbruk.
- 1,8 bensin fra Audi/VW: Samme problem med kolossalt oljeforbruk.
- 1,8-liters bensin fra Rover 75, MGF og Freelander: Kronisk dårlig toppakning/sylindertopp og problemer med overoppheting.
Christensen anbefaler at du tenker deg godt om før du kjøper bruktbil med en av de nevnte motorene. Han understreker at det er viktig å sjekke bilen nøye og få dokumentasjon på at eventuelle svakheter er rettet.
Han oppfordrer potensielle kjøpere til å huske at selger har opplysningsplikt dersom han er klar over at det er noe galt med bilen han selger.
Hos Boosted-redaksjonen er spesielt Puretech-motorene fra Stellantis et velkjent problem. Flere lesere har kontaktet oss med problemer som kan være relatert til akkurat den motoren.
Det verste har skjedd med Eva. Les historien hennes her .