Det handler om å holde øye med bilmarkedet. Også når det kommer til brukte biler. Sjåfører kan lett støte på "mangelfulle" biler fra korona-pandemien, advarer eksperter.
Selv om korona-pandemien er bak oss, er det fortsatt en tid som setter spor helt frem til i dag. Blant annet. fordi bilene fra den tiden fortsatt kjører på veiene.
Under korona-pandemien fant bilfabrikkene det vanskelig å skaffe deler i lange perioder, dersom de ikke stengte helt eller delvis minst like lenge.
Ifølge Autocar får det nå eksperter på området til å advare bilister mot biler fra den tiden. Mange av bilene ble levert uten en rekke funksjoner, som i dag nærmest tas for gitt av bilister som ser på nye eller nyere biler.
Særlig mangelen på mikrobrikker fikk bilmerkene til å kutte en rekke sikkerhetssystemer, som blindsoneassistent og automatisk svingbrems.
LES OGSÅ: Elbil kostet 3 millioner kroner – nå er småbilmerket konkurs
Det beste rådet Marcus Blakemore fra Vehicle Remarketing Association kan gi er derfor å gå ekstra nøye gjennom utstyrslisten. Dersom bilen ble produsert under korona-pandemien, er det en risiko for at utstyret på listen ikke stemmer overens med det bilen faktisk kan eller ikke kan.
– Når selv ikke bilprodusentene vet hva de har sendt ut, gjør det bransjens arbeid svært vanskelig.
– Så mange korbiler kjøpes 'blindt' av forhandler etter forhandler at mange ikke er klar over at de har kjøpt en Covid-bil, sier Marcus Blakemore.
Mangelen på mikrobrikker skyldes i stor grad bilmerkenes egne feil. Bilmerke etter bilmerke forventet akkurat det samme – nemlig at etterspørselen etter nye biler skulle stupe.
For ikke å ha lagre av mikrobrikker eller såkalte halvledere, hastet bilmerkene derfor med å kansellere bestillinger på halvledere i massevis. Dette førte til at produksjonen stoppet. Og det var veldig vanskelig å få det i gang igjen, da det i ettertid viste seg at bilmerkene tok fryktelig feil.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!