Volkswagens nye Volkswagen er slett ikke den kommende ID.2. På den annen side er det en enda mindre søster som skal redde hele merket fra økonomisk ruin.
Volkswagen har det vanskelig for tiden. Faktisk så vanskelig at økonomisjefen sier at merkevaren vil gå tom for penger om to-tre år. Nå skal en enda mindre elbil enn den kommende ID.2 redde hele butikken.
Og nå melder flere medier at Volkswagen snart vil avduke elbilen ID.1, som skal markedsføres under slagordet ID.EVERY1. Et elektrisk bilde på en bil i Polo-størrelse.
Prisen er vanskelig å spekulere i. Men ifølge Carmoses.com , som også dekket historien, vil bilen starte til en pris på 17.000 euro.
Det tilsvarer 126.000 danske kroner. Spørsmålet er om tyskerne har råd til å selge biler til den prisen. Til sammenligning vil trolig bare litt større ID.2 koste 200.000 i Danmark.
Men biler må spys ut i et rasende tempo helt fra start om ikke Volkswagen skal kollapse. For å midlertidig holde hele virksomheten i Wolfsburg samlet, har styreleder varslet at han vil legge ned to bilfabrikker i Tyskland.
Dette er første gang noensinne at Volkswagen har gjort noe slikt. I tillegg kuttes 35.000 stillinger i løpet av de neste årene.
De som blir igjen må også akseptere svært lave lønninger. Blume, som personlig får over 70 millioner kroner i lønn per år, vil ikke gå så langt i lønn selv.
På listen over bilfabrikker som Volkswagen vil kvitte seg med, står det gamle Trabant-anlegget i den østtyske byen Zwickau. Her bygger VW-konsernet i dag alt fra ID.3 og ID.4 til Audi Q4 e-tron og Cupra Born. Men det hele er snart over.