I salgsoppsettet lovet en norsk bilforhandler at hans Kia e-Soul var kjøreklar og betjent. Nå skal bilen, med en rekkevidde på 98 kilometer, repareres for 87.000 kroner.
En norsk kvinne kjøpte en brukt Kia e-soul fordi hun ble lovet en elbil med en rekkevidde på 210 kilometer.
Bilen kunne kun kjøre 98 kilometer på en enkelt lading, og reparasjonen ville kostet kvinnen 87.000 kroner. Hun trenger ikke betale dem nå uansett.
En brukt elbil fra Kia Soul skapte store problemer for en norsk kvinne. Forhandleren Sigma Bil solgte basert på en rekkeviddegrense på 210 kilometer. Ikke imponerende. Men det var et kompromiss kvinnen kunne leve med.
Imidlertid var den lovede rekkevidden en enorm løgn. Og først nektet forhandleren å hjelpe kvinnen med noe som helst.
Bilselskapet Sigma Bil reagerte først etter å ha blitt kontaktet av mediet Motor.no. En ansatt i Sigma Bil, Tobias Lund, beklaget feilen.
Han lovet å rette opp i saken.
– Den som sto for dette salget har sluttet i selskapet, sier Tobias Lund.
– Her har det oppstått en feil som vi selvsagt ønsker å rette.
Saken startet med at en kvinne fra Bergen lette etter en nyere bruktbil. Hun fant en åtte år gammel Kia e-Soul hos Sigma Bil. Prisen var 77.000 norske kroner, tilsvarende cirka 49.300 danske kroner.
Annonsen lovet en rekkevidde på 210 kilometer på en enkelt lading. Forhandleren opplyste også at bilen kom direkte fra service. Det virket som et godt kjøp.
Brukt elbil hadde alvorlige mangler og mangelen
Virkeligheten var imidlertid annerledes for den norske kvinnen. Bilen kunne lades for en maksimal rekkevidde på 98 kilometer. Det var mindre enn halvparten av det lovede området.
Problemene stoppet ikke der. Selve ladepluggen var ødelagt. Det fungerte kun med en hurtiglader, ikke en vanlig lader.
Kjøperen oppdaget også at bilens klimaanlegg ikke fungerte. Det er en betydelig mangel, spesielt på varmere dager.
Et annet verksted undersøkte den brukte Kia Soul. De anslo at prisen for å reparere alle feilene ville utgjøre betydelig mer enn bilen ble kjøpt for. Nemlig 87.000 norske kroner.
Forhandler ignorerte kvinnen inntil media tok opp saken
Kvinnen tok i etterkant kontakt med bilforhandleren Sigma Bil. Hun ville klage på de mange feilene med Kia. Bilforretningen nektet imidlertid å svare på noe.
Kjøper gikk derfor til Forbrukertilsynet i Norge. Saken ble behandlet i deres klagenemnd. Styret dømte til fordel for kvinnen.
Avgjørelsen var klar. Kvinnen hadde rett til å heve kjøpet. Hun trengte pengene tilbake for den defekte Kia Soul.
Sigma Bil svarte likevel ikke til tross for klagenemndas vedtak. Kjøperen satt igjen med en nesten ubrukelig elbil. Og uten pengene hans.
Kvinnen søkte hjelp hos Norges Automobilforbund (NAF). Forbundets medie Motor.no tok opp saken. De undersøkte bilen for å bekrefte feilene.
Motor.no bekreftet kvinnens kritikk. De testet ladeporten og rekkevidden. Konklusjonen var klar: Bilen kunne kun lades halvfull, og kun via hurtiglader.
Media sendte en epost til Sigma Bil om saken. Det gikk bare noen timer før forhandleren svarte. Svaret kom fra Tobias Lund.
Han lovet nå at Sigma Bil skal kontakte kvinnen. Forhandleren vil også følge klagenemndas vedtak og heve kjøpet.
Men langt fra alle sjåfører er så heldige. Her i Danmark er det også en klagenemnd som behandler bilsaker, men langt fra alle sjåfører kan bruke nemnda til hva som helst.
I tillegg har medlemsforeningen FDM varslet at de trekker seg fra utvalgets panel. Et styre og et panel som foreningen selv var med på å etablere. Les mer om det her .