Den nye Citroën e-C3 imponerer ikke nordmannen Bjorn Nyland, som måtte lade elbilen 12 ganger bare for å kjøre 1.000 kilometer.
Den nye Citroën ë-C3 har vært etterlengtet som en rimelig elbil.
Mange gledet seg til en elbil for vanlige familier. Men etter en 1000 kilometer lang test er ikke den norske YouTuberen Bjorn Nyland akkurat imponert. Spesielt rekkevidde og lading er sterkt foretrukket av Citroën ë-C3.
Stellantis-gruppen hadde høye forventninger til Citroën ë-C3 ved lanseringen. Elbilen fikk også positive anmeldelser fra motorjournalister over hele verden.
Flere medier fremhevet den som en billig elbil. Det skulle gi familier muligheten til å bytte til strøm. Men den norske Youtuberen Björn Nylands test på 1000 kilometer er rask til å kritisere.
Björn Nyland er kjent for sine grundige rekkeviddetester av elbiler. En av hans faste undersøkelser på kanalen «Bjørn Nyland» er å kjøre 1000 kilometer i elbil.
Han dytter bilene for å tilbakelegge distansen så raskt som mulig. Denne gangen var det Citroën ë-C3 Aircross sin tur til å bli testet.
Nyland tester ë-C3: rekkevidde og lading
Elbilen er utstyrt med et 44 kWh LFP-batteri. Dette gir en offisiell rekkevidde på 320 kilometer i henhold til WLTP-standarden.
Da Björn Nyland startet prøvekjøringen på motorveiene, oppdaget han snart noe uventet. Etter å ha kjørt omtrent 140 kilometer med en hastighet på 120 km/t, var batterikapasiteten nede i bare 11 prosent.
Samtidig indikerte bilen at det bare var 21 kilometer rekkevidde igjen. Dette betyr at elbilen faktisk bare har en total rekkevidde på rundt 160 kilometer på motorveier.
– Det er veldig merkelig, sa Björn Nyland.
Da han senere stoppet for å lade elbilen, startet ladingen med en effekt på 90 kW. Etter en stund falt imidlertid effekten til 80 kW.
Citroën ë-C3: Programvare og konklusjon på de 1000 kilometerne
– Hva skjedde med de 100 kW-ene vi skulle få?, spør en sjokkert Bjørn.
Mens han ladet, la han merke til et annet betydelig problem med elbilen. Ladingen avbrytes så snart du starter elbilen. Det blir ekstra irriterende om vinteren.
Dette betyr at det ikke er mulig å forvarme bilen mens den lader.
– Ladingen er avbrutt. Mener du alvor?, lurte Björn.
Nyland var heller ikke imponert over bilens infotainmentsystem. Ifølge ham kan den være 30 år gammel.
Han mener det er problematisk at det ikke er mulig å se elbilens nåværende forbruk. Han syntes heller ikke informasjonen var tilstrekkelig når elbilen lader.
– Den nåværende programvaren viser ikke forbruk. «Det er helt galskap», sa han.
Det tok Björn Nyland totalt 12 ladestopp for å tilbakelegge de 1000 kilometerne med Citroën ë-C3 Aircross. Han fullførte testen på 12 timer og 25 minutter.
Etter testen uttrykte Björn Nyland at han var glad for å ha fullført den. Han var imidlertid tydelig i uttalelsen sin om at elbilen er en av de verste han har testet i det siste.
En positiv ting han fremhevet med Citroën ë-C3 er komforten. Ellers har ikke bilen mye positivt å tilby, ifølge ham.
– Hvis jeg måtte velge en favorittbil i samme kategori som den, måtte jeg ha valgt Volkswagen ID.3, konkluderte Bjørn.