Eric Berg, som står bak YouTube-kanalen 'I Do Cars', undersøker i en ny video hvorfor en elbilmotor til en Audi e-tron sviktet etter 2 år. Resultatet er litt søppel, mener han.
På sin YouTube-kanal «I Do Cars» har Eric Berg tatt fra hverandre en ødelagt elektrisk motor fra en Audi e-tron. Dommen er umiskjennelig: Motoren er søppel.
Motoren har blant annet et design som gjør at den lekker kjølevæske, som samles opp i en liten beholder. Denne beholderen må tømmes ofte.
Eric Bergs forskning belyser potensielle problemer med elektriske motorer. Motoren var bare to år gammel da den døde, og nå er den demontert.
– Jeg vet ikke hvor lenge den har eksistert, men siden den bare er to år gammel, kan vi trygt konkludere med at den brøt sammen alt for tidlig, sier Eric Berg.
I motsetning til diesel- og bensinmotorer mangler elektriske motorer komponenter som sylindre, stempler, koblingsstenger, veivaksler og kamaksler. Registerreim eller kjede er heller ikke nødvendig.
Det er fabrikkens feil at motoren dør etter 2 år
Så på grunn av den mye enklere elektriske motoren, burde ikke bilen forårsake på langt nær så mange problemer. Audi har imidlertid gitt elmotoren i e-tronen et problem helt fra starten, sier Eric Berg.
Den – altså motoren – er rett og slett dårlig designet. Spesielt på grunn av kjølevæskelekkasjen som oppstår og samler seg i selve motoren.
– Motoren er væskekjølt, og flere viktige steder i motoren er det ulike pakninger for å holde kjølevæsken ute.
– Når plomberingene ryker kan det gi store skader på systemet, som gjør at elbilen slutter å fungere helt, forklarer Eric Berg.
Beholderen som samler opp kjølevæsken som lekker, må tømmes regelmessig. Men hvis den i stedet blir overfylt, risikerer eieren varig skade på motoren.
– Når containeren er overfylt, skal den utløse en advarsel i bilens display og ulike feilkoder, som i de fleste tilfeller krever at Audien taues til nærmeste verksted, sier Eric Berg.
Under etterforskningen fant Eric Berg en etikett som indikerer at motoren ble produsert i Kina.
Motorens konstruksjon gjør den vanskelig å demontere, da den ikke er designet for å demonteres i det hele tatt.
Imidlertid ser de fleste komponenter ut til å være i god stand. Eric Berg finner det han mener er en defekt pakning. Han mener i hvert fall at det kan forklare problemet i ett tilfelle.
Etter å ha demontert motoren konkluderer Eric Berg med at den ikke var og ikke er spesielt vanskelig å jobbe med, og at den kun krever svært få verktøy.
Han er imidlertid ikke fan av selve designet, noe som gjør det nesten umulig å reparere delene enkeltvis. Regningen havner kun ett sted – hos bileierne.
– Det er synd i dag at vi ikke fikser ting, men i stedet bare kjøper nytt. Alt dette er avfall på grunn av en defekt pakke, fastslår han.