25. oktober, 2024

Elbilsalget stuper – importører vil ha statlige subsidier

Etter at salget av elbiler stupte innenfor EU i juli, peker de danske bilimportørene – nå Mobility Denmark – igjen på behovet for mer statsstøtte.

I juli ble det registrert rundt 850.000 nye biler på veiene i EU, noe som bare er en beskjeden økning på 0,2 prosent sammenlignet med juli 2022.

Til tross for denne stille måneden har bilsalget i løpet av året økt med 3,9 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Det betyr at det er solgt over 6 500 000 nye biler i EU siden januar.

Det skriver de danske bilimportørenes interesseorganisasjon Mobility Denmark i en pressemelding .

– Juli er typisk en roligere måned for bilsalg, noe som gjelder både i Danmark og i resten av EU. Vi er glade for at bilsalget likevel har vokst litt, og at årsresultatet hittil ser fornuftig ut, sier direktør Mads Rorvig.

LES OGSÅ: Polestar sparker direktør – aksjen nærmer seg kollaps igjen

I 2024 har elbilsalget i EU møtt utfordringer. I et marked som Tyskland har interessen for elbiler nå kollapset for syvende måned på rad. Dette er fordi landets regjering allerede i desember 2023 fjernet all støtte til elbiler med umiddelbar virkning for å lappe opp hull i statens økonomi.

Fallende salg fortsatte i juni og juli. Den siste måneden har salget av elbiler, når alle EU-land er tatt i betraktning, falt med nesten 11 prosent.

Dette legger antallet nye elbiler noe under nivået fra samme periode i fjor. Mobility Denmark mener imidlertid at det danske markedet er et lyspunkt. Her har salget av elbiler vokst med i underkant av 69 prosent. Det går bare bedre i Tsjekkia og Kroatia.

Bilimportørene ber likevel om at den danske staten kaster enda flere tilskuddskroner på elbiler for å holde salget oppe. Selv om det i så fall skjer under kunstige forhold.

– Vi er glade for det utmerkede nivået på elbilsalget i Danmark, men samtidig er den generelle utviklingen i EU bekymringsfull.

– Dette viser at det flere steder er for dårlige forhold for spredning av elbiler, som vil være en bremsekloss for den grønne omstillingen.

– Det er helt sentralt at det fra politisk hold skapes riktige rammer og insentiver for flere elbiler – og selv om det går sterkt i Danmark nå, er det viktig at avgiftene fortsatt holdes i ro dersom elbilsalget blir å fortsette å vokse, sier Mads Rorvig, administrerende direktør i Mobility Denmark.

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!

Latest

Don't miss

Bilmerker har lov til å selge biler med dødt utstyr i EU

Det får ingen konsekvenser for bilmerkene, som vil fortsette...

Kjempebilleverandør skal si opp 950 ansatte umiddelbart

Billeverandøren Brose planlegger å kutte 950 stillinger. Disse må...

Over hver tredje danske bilist er en fare i trafikken

Hvert år drar mange tusen dansker på ferie. Mange...

Bilmerker vil heller bygge færre biler enn å adlyde EU

Jean-Philippe Imparato, som leder hele Stellantis i Europa, vil...

Transportstyrelsen innfører rødt blinkende lys i trafikken

Frivillige skal nå ha hatt muligheten til å kore...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Fransk avgift gjør disse bilene 500.000 kroner dyrere

Frankrike hever bilavgiften for bensin- og dieselbiler og senker samtidig CO2-grensen for når avgiften trer i kraft. Fra årsskiftet blir det betydelig dyrere for...

Peugeot vakler – disse bilene kommer kanskje aldri igjen

I motsetning til flere av konkurrentene, nekter Peugeot å gjenopplive gamle modeller og navnene deres for å hoppe på en retrobølge. Peugeot vil ikke...

Bilgigant i krise – tvunget til å selge racerbane

Stellantis-gruppen er nå under så stort press på økonomien at bilgiganten blir tvunget til å selge testbanen i Arizona som Chrysler kjøpte i 2006....

Elon Musk tjener milliarder på lovlig Tesla-triks

Elon Musk og Co. tjener gjentatte ganger milliarder av dollar på å selge CO2-kvoter til andre bilmerker. Inntjeningen på selve bilene henger etter. I...

Nederland beklager forbudet mot dieselbiler i byene

Egentlig burde dieselbiler vært forvist fra sentrum av mange nederlandske byer allerede 1. januar 2025. Men nå viser regjeringen at de vil lage et...

Elbiler klarer seg ikke uten lavere moms, sier Ford

Ford i England vil ha elbiler helt eller delvis fritatt for moms. Ellers vil ikke elbiler klare konkurransen, sier direktøren. Ford ber den britiske...

Alpine nekter å utstyre elbiler med kunstig motorstøy

Alpine nekter å gå den samme veien som Hyundai mener er den rette. Så med falsk motorlyd og kunstige girskift i ytelsesmodeller. Alpine nekter...

England snur ryggen til elbilen – vil heller bruke diesel

Mens elbilen gjorde rask fremgang på det danske markedet i løpet av september måned, så det annerledes ut i England, hvor privatbilister heller kjører...

Volvo varsler store besparelser fordi de taper milliarder

Volvo Cars taper igjen milliarder av kroner. Bare i tredje kvartal 2024 har resultatet falt med 3,73 milliarder kroner. Nå senker sjefen forventningene og...

Tesla Roadster er forsinket igjen – "Andre biler er viktigere"

I forbindelse med offentliggjøringen av Teslas kvartalsregnskap avslørte administrerende direktør Elon Musk at en ny Roadster igjen er forsinket. Tesla Roadster har blitt forsinket...

Bosch fyrer 77 – Dansk bildeleselskap stenger etter 63 år

20 år etter at tyske Bosch overtok det Esbjerg-baserte selskapet Holger Christiansen A/S, legger hele selskapet nå ned. 77 mister jobben. Holger Christiansen A/S...

Nye tall: Hver fjerde bilist har samme problem på veiene

Én av fire sjåfører har problemer med å holde øynene åpne på grunn av trøtthet. Dette bekymrer Rådet for trygg trafikk. Det siste året...