Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere.
Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien i nye biler. Spesielt funksjoner som filskiftevarsling og blindsoneassistent driver sjåfører inn i rød sone.
Mange føler seg dårlig kledd når de setter seg bak rattet i en ny bil.
Studier viser at sjåfører ikke forstår hvordan avanserte førerassistansesystemer faktisk fungerer.
De vet ikke hva som skjer når bilen bremser av seg selv. Eller hvorfor rattet plutselig retter seg opp midt i et filskifte.
Dette gjør ikke opplevelsen noe tryggere. Tvert imot føler mange seg usikre og irriterte.
Sjåfører forstår ikke kjørefelt- og blindsoneassistent
En ny studie fra DG Cities, sitert av Autocar , avslører at fire av ti sjåfører ikke føler at de har fått tilstrekkelig informasjon om systemene.
Dette inkluderer filassistent, adaptiv cruisekontroll og blindsonevarsling.
Systemene kan variere sterkt fra bil til bil, noe som skaper enda større forvirring når man bytter bilmerke.
Én av ti sjåfører har direkte mistillit til systemenes presisjon. Dette gjelder spesielt automatisk nødbremsing og trafikkskiltgjenkjenning.
Og denne usikkerheten kan få alvorlige konsekvenser, mener forskere.
Både bilmerker og forhandlere blir kritisert
Ifølge DG Cities er problemet at ingen føler seg ansvarlige for å forklare teknologien ordentlig. Og absolutt ikke til sjåførene.
Bilmerker ser ikke på systemene som et sterkt salgsargument. Og dette gjenspeiles hos forhandlere, som sjelden fremhever funksjonene i dialogen med kundene.
Dette betyr at mange kjøpere får utlevert bilnøklene uten å ha fått en skikkelig introduksjon.
I noen tilfeller forstår sjåfører bare bilenes funksjoner når de plutselig aktiveres i trafikken.
Mangel på informasjon skaper mistillit
For mange sjåfører vil det være en negativ opplevelse.
De føler seg ikke som bilførere, men snarere passasjerer i en maskin de ikke forstår. Ifølge studien har teknologien vanskelig for å bygge tillit.
I stedet vokser skepsisen – og ønsket om å ta kontroll selv.
Systemene er faktisk utviklet for å øke sikkerheten, men uten riktig kunnskap kan de ha motsatt effekt.
Flere bileiere slår av funksjonene
Det har blitt vanlig å slå av teknologien manuelt. Noen gjør det umiddelbart etter at bilen er startet.
Den automatiske filassistentfunksjonen blir ofte kritisert for å være for aggressiv. Andre mener at bilen varsler for sent – eller ikke i det hele tatt.
For noen bileiere er teknologien nå så frustrerende at de vurderer å gå tilbake til eldre modeller.
En sjåfør sier det veldig tydelig i undersøkelsen.
– Jeg kjøpte bilen for å kjøre den selv, ikke for å krangle med den.
Og det er faktisk ikke første gang sjåfører har protestert høylytt mot all teknologien som nye biler må være fullpakket med fordi EU krever det.
En av dem som mener lovgivningen er fullstendig malplassert er Bjarne Woetmann. Han fortalte Boosted hvordan den nye, obligatoriske fartsgrensen driver ham til vanvidd.
Spesielt fordi Suzuki har gjort systemet svært vanskelig å slå av. Bjarne Woetmann har ellers vært veldig fornøyd med sin forrige bil. Den var også en Suzuki.
Men den nye bilen er så mye han tenker på at han har vurdert å spørre forhandlerne flere ganger om avtalen kan reverseres.
– Men det har jeg ikke råd til. Jeg kommer til å tape tusenvis av kroner på det. Og som statspensjonist fungerer den slags bare ikke, sier han til Boosted.