Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere.

Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien i nye biler. Spesielt funksjoner som filskiftevarsling og blindsoneassistent driver sjåfører inn i rød sone.

Mange føler seg dårlig kledd når de setter seg bak rattet i en ny bil.

Studier viser at sjåfører ikke forstår hvordan avanserte førerassistansesystemer faktisk fungerer.

De vet ikke hva som skjer når bilen bremser av seg selv. Eller hvorfor rattet plutselig retter seg opp midt i et filskifte.

Dette gjør ikke opplevelsen noe tryggere. Tvert imot føler mange seg usikre og irriterte.

Sjåfører forstår ikke kjørefelt- og blindsoneassistent

En ny studie fra DG Cities, sitert av Autocar , avslører at fire av ti sjåfører ikke føler at de har fått tilstrekkelig informasjon om systemene.

Dette inkluderer filassistent, adaptiv cruisekontroll og blindsonevarsling.

Systemene kan variere sterkt fra bil til bil, noe som skaper enda større forvirring når man bytter bilmerke.

Én av ti sjåfører har direkte mistillit til systemenes presisjon. Dette gjelder spesielt automatisk nødbremsing og trafikkskiltgjenkjenning.

Og denne usikkerheten kan få alvorlige konsekvenser, mener forskere.

Både bilmerker og forhandlere blir kritisert

Ifølge DG Cities er problemet at ingen føler seg ansvarlige for å forklare teknologien ordentlig. Og absolutt ikke til sjåførene.

Bilmerker ser ikke på systemene som et sterkt salgsargument. Og dette gjenspeiles hos forhandlere, som sjelden fremhever funksjonene i dialogen med kundene.

Dette betyr at mange kjøpere får utlevert bilnøklene uten å ha fått en skikkelig introduksjon.

I noen tilfeller forstår sjåfører bare bilenes funksjoner når de plutselig aktiveres i trafikken.

Mangel på informasjon skaper mistillit

For mange sjåfører vil det være en negativ opplevelse.

De føler seg ikke som bilførere, men snarere passasjerer i en maskin de ikke forstår. Ifølge studien har teknologien vanskelig for å bygge tillit.

I stedet vokser skepsisen – og ønsket om å ta kontroll selv.

Systemene er faktisk utviklet for å øke sikkerheten, men uten riktig kunnskap kan de ha motsatt effekt.

Flere bileiere slår av funksjonene

Det har blitt vanlig å slå av teknologien manuelt. Noen gjør det umiddelbart etter at bilen er startet.

Den automatiske filassistentfunksjonen blir ofte kritisert for å være for aggressiv. Andre mener at bilen varsler for sent – eller ikke i det hele tatt.

For noen bileiere er teknologien nå så frustrerende at de vurderer å gå tilbake til eldre modeller.

En sjåfør sier det veldig tydelig i undersøkelsen.

– Jeg kjøpte bilen for å kjøre den selv, ikke for å krangle med den.

Og det er faktisk ikke første gang sjåfører har protestert høylytt mot all teknologien som nye biler må være fullpakket med fordi EU krever det.

En av dem som mener lovgivningen er fullstendig malplassert er Bjarne Woetmann. Han fortalte Boosted hvordan den nye, obligatoriske fartsgrensen driver ham til vanvidd.

Spesielt fordi Suzuki har gjort systemet svært vanskelig å slå av. Bjarne Woetmann har ellers vært veldig fornøyd med sin forrige bil. Den var også en Suzuki.

Men den nye bilen er så mye han tenker på at han har vurdert å spørre forhandlerne flere ganger om avtalen kan reverseres.

– Men det har jeg ikke råd til. Jeg kommer til å tape tusenvis av kroner på det. Og som statspensjonist fungerer den slags bare ikke, sier han til Boosted.



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Dansk ladestasjonprodusent har gått konkurs

Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems har gått konkurs....

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen...

Olof Palmes siste bil noensinne leter etter en ny eier

Før han ble skutt og drept midt på gaten...

Tesla skal levere seg selv til kunden – nå tror Anders endelig på det

Tesla-sjefen lover at nye biler snart vil kjøre direkte...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...

Norge forbyr sjåfører å bruke berøringsskjermer mens de kjører

Et nytt lovforslag i Norge forbyr sjåfører å bruke bilens berøringsskjerm til enkle ting som navigasjon. Boten er på 10000 kroner. En bot på...