Ikke mer og aldri igjen. Nå dropper BMW trenden de siste årene med en stadig større karbongrill. Designsjefen lover bot og forbedring.
BMW står overfor en betydelig designendring. Den nåværende epoken med store nyrer nærmer seg slutten.
Designsjef Adrian Van Hooydonk kunngjør et farvel til de kontroversielle grillene. Ifølge sjefen skal det nye designet, sentrert rundt Neue Klasse-konseptet, være «110 prosent BMW».
Mange bilkjøpere har knapt blitt vant til de store BMW-nyrene. De ble introdusert for noen år siden. Nå er de snart en saga blott igjen.
Senere i år, nærmere bestemt til høsten, vil BMW presentere den nye elbilen Neue Klasse. Den modellen vil være utgangspunktet for et helt nytt designspråk for merket. Det blir en elbil som utgangspunkt.
Adrian Van Hooydonk, BMWs designsjef, beskriver den kommende endringen som en revolusjon. Han har aldri opplevd et prosjekt med større fart eller gjennomslagskraft hos BMW.
– Jeg tror at jeg i alle årene her i BMW aldri har sett et prosjekt med mer fart eller større gjennomslagskraft enn det, sier han i et intervju med mediet Motor1 .
BMW Neue Klasse og "designrevolusjonen"
Rykter om det nye designet støttes av spionbilder. De viser kommende BMW-modeller i tester. Bildene avslører at også andre biler vil få et lignende utseende som Neue Klasse.
Til og med den helt nye BMW M5, som teknisk sett akkurat kom på markedet, har blitt oppdaget med den nye fronten. Dette indikerer en rask og bred utrulling av det oppdaterte designspråket på tvers av modellutvalget.
Designsjefen henter tydelig inspirasjon fra de store navnene i bilhistorien. Han siterer spesifikt den legendariske italienske designeren Marcello Gandini som en inspirasjonskilde.
Gandini er kjent for sitt arbeid på Bertone. Han sto blant annet bak den ikoniske første generasjonen av BMW 5-serien (E12). Hans filosofi om rene linjer ser ut til å påvirke det nye BMW-designet.
– Ta et blad ut av Marcello Gandinis bok… den generelle stilen blir renere enn det du kjenner fra oss i dag, forklarer Van Hooydonk om den nye retningen.
Det, altså BMWs design, må være enklere.
Adrian Van Hooydonk om BMWs fremtid
Det nye utseendet tar sikte på å returnere mer til BMWs originale design-DNA. Samtidig understrekes det at endringen i forhold til dagens biler vil være betydelig og revolusjonerende.
Bilkjøperne og BMW-entusiastene må forberede seg på en stor visuell endring. Fremtidige BMW-modeller vil se klart annerledes ut enn de nåværende. Det krever tilvenning.
Van Hooydonk er imidlertid nøye med å understreke gjenkjenneligheten. Til tross for det nye uttrykket må bilene fortsatt identifiseres som BMW-er. «Men den er 100 prosent gjenkjennelig som en BMW», forsikrer han.
Den aller første modellen med det nye designspråket vises frem til september. Mye tyder på at det blir den nye generasjonen av BMW iX3 elektrisk SUV.
Ifølge designsjefen vil endringen være veldig tydelig for alle. Han beskriver det ikke bare som et skritt, men som et stort sprang for merkevarens visuelle identitet.
– Dette blir et stort steg, og det blir et så stort steg at det nesten ser ut som om vi har hoppet over en generasjon, sier Adrian Van Hooydonk om effekten av det nye designet.
BMWs designvalg har ofte skapt debatt blant bilentusiaster. På Boosted.dk kan du fordype deg i historien og lese mer om tidligere BMW-modeller . Se hvordan merkets uttrykk har utviklet seg, og les også om den nettopp lanserte BMW M5, som snart får et nytt utseende.