Ikke mer og aldri igjen. Nรฅ dropper BMW trenden de siste รฅrene med en stadig stรธrre karbongrill. Designsjefen lover bot og forbedring.
BMW stรฅr overfor en betydelig designendring. Den nรฅvรฆrende epoken med store nyrer nรฆrmer seg slutten.
Designsjef Adrian Van Hooydonk kunngjรธr et farvel til de kontroversielle grillene. Ifรธlge sjefen skal det nye designet, sentrert rundt Neue Klasse-konseptet, vรฆre ยซ110 prosent BMWยป.
Mange bilkjรธpere har knapt blitt vant til de store BMW-nyrene. De ble introdusert for noen รฅr siden. Nรฅ er de snart en saga blott igjen.
Senere i รฅr, nรฆrmere bestemt til hรธsten, vil BMW presentere den nye elbilen Neue Klasse. Den modellen vil vรฆre utgangspunktet for et helt nytt designsprรฅk for merket. Det blir en elbil som utgangspunkt.
Adrian Van Hooydonk, BMWs designsjef, beskriver den kommende endringen som en revolusjon. Han har aldri opplevd et prosjekt med stรธrre fart eller gjennomslagskraft hos BMW.
โ Jeg tror at jeg i alle รฅrene her i BMW aldri har sett et prosjekt med mer fart eller stรธrre gjennomslagskraft enn det, sier han i et intervju med mediet Motor1 .
BMW Neue Klasse og "designrevolusjonen"
Rykter om det nye designet stรธttes av spionbilder. De viser kommende BMW-modeller i tester. Bildene avslรธrer at ogsรฅ andre biler vil fรฅ et lignende utseende som Neue Klasse.
Til og med den helt nye BMW M5, som teknisk sett akkurat kom pรฅ markedet, har blitt oppdaget med den nye fronten. Dette indikerer en rask og bred utrulling av det oppdaterte designsprรฅket pรฅ tvers av modellutvalget.
Designsjefen henter tydelig inspirasjon fra de store navnene i bilhistorien. Han siterer spesifikt den legendariske italienske designeren Marcello Gandini som en inspirasjonskilde.
Gandini er kjent for sitt arbeid pรฅ Bertone. Han sto blant annet bak den ikoniske fรธrste generasjonen av BMW 5-serien (E12). Hans filosofi om rene linjer ser ut til รฅ pรฅvirke det nye BMW-designet.
โ Ta et blad ut av Marcello Gandinis bok… den generelle stilen blir renere enn det du kjenner fra oss i dag, forklarer Van Hooydonk om den nye retningen.
Det, altsรฅ BMWs design, mรฅ vรฆre enklere.
Adrian Van Hooydonk om BMWs fremtid
Det nye utseendet tar sikte pรฅ รฅ returnere mer til BMWs originale design-DNA. Samtidig understrekes det at endringen i forhold til dagens biler vil vรฆre betydelig og revolusjonerende.
Bilkjรธperne og BMW-entusiastene mรฅ forberede seg pรฅ en stor visuell endring. Fremtidige BMW-modeller vil se klart annerledes ut enn de nรฅvรฆrende. Det krever tilvenning.
Van Hooydonk er imidlertid nรธye med รฅ understreke gjenkjenneligheten. Til tross for det nye uttrykket mรฅ bilene fortsatt identifiseres som BMW-er. ยซMen den er 100 prosent gjenkjennelig som en BMWยป, forsikrer han.
Den aller fรธrste modellen med det nye designsprรฅket vises frem til september. Mye tyder pรฅ at det blir den nye generasjonen av BMW iX3 elektrisk SUV.
Ifรธlge designsjefen vil endringen vรฆre veldig tydelig for alle. Han beskriver det ikke bare som et skritt, men som et stort sprang for merkevarens visuelle identitet.
โ Dette blir et stort steg, og det blir et sรฅ stort steg at det nesten ser ut som om vi har hoppet over en generasjon, sier Adrian Van Hooydonk om effekten av det nye designet.
BMWs designvalg har ofte skapt debatt blant bilentusiaster. Pรฅ Boosted.dk kan du fordype deg i historien og lese mer om tidligere BMW-modeller . Se hvordan merkets uttrykk har utviklet seg, og les ogsรฅ om den nettopp lanserte BMW M5, som snart fรฅr et nytt utseende.