Slik det er nå må alle bilmerker i England selge minst 22 prosent elbiler før året er omme. Men det er urealistisk, og nå vil regjeringen lempe på kravet.
Den britiske regjeringen har besluttet å revurdere kravet om at 22 prosent av alle nye biler i 2024 skal være elbiler.
Avgjørelsen kommer etter omfattende kritikk fra bilbransjen, som har beskrevet målet som urealistisk. Regelen er en del av landets innsats for å fase ut forbrenningsmotorer innen 2030, men manglende etterspørsel etter elbiler har gjort målene vanskelige å nå.
Bilprodusenter har allerede endret sine elektrifiseringsstrategier som svar på det utfordrende markedet, og nå ser det ut til at den britiske regjeringen er klar til å justere kravene.
På en måte med seniorrepresentanter fra bilindustrien sa handelssekretær Jonathan Reynolds at han vil involvere dem i en prosess for å finne bedre løsninger på gjeldende regler.
– Vi vil konsultere deg om endringer i ZEV-mandatet og invitere til dialog om alternativer for en bedre vei videre, sa Reynolds, ifølge Bloomberg, under en middag arrangert av Society of Motor Manufacturers and Traders (SMMT).
LES OGSÅ: Audi utviklet en 5-sylindret R8 med bakhjulsdrift
Han understreket imidlertid samtidig at planen om å fase ut forbrenningsmotorer i 2030 fortsatt er på plass. Den grensen har imidlertid svingt flere ganger mellom 2030 og 2035. Faktisk så sent som i år.
Regelen om 22 prosent elbiler i 2024 har vist seg vanskelig å leve opp til, da bilistenes interesse for og for elbiler ikke er høy nok.
Ifølge bilmerkene har situasjonen blitt forverret av vedtaket om å avskaffe subsidier til elbiler. Det skjedde i England i 2022.
Og nå, på bare én måned, har industrien nådd de nødvendige målene. For å unngå boder på opptil 15.000 pund per bil i overkant, har enkelte bilmerker valgt å begrense tilbudet av bensin- og dieselbiler eller å kutte prisen på elbiler på egenhånd.
Planen vil imidlertid bli enda strammere i årene som kommer, med målet økende til 28 prosent for biler i 2025 og opp til 80 prosent i 2030. Ifølge Reynolds er regjeringen klar over behovet for støtte til bransjen dersom bilistene skal kjøpe elbiler.
– Samferdselsdepartementet og jeg har hørt dere klart og tydelig om behovet for støtte for å få denne overgangen til å lykkes, sa han til forsamlingen.
Samtidig fastholder regjeringen at hybridbiler skal være tillatt frem til 2035, noe som gir produsenter og forbrukere litt mer tid til å tilpasse seg de nye kravene.