4. desember, 2024

England dropper urealistisk krav om elbiler

Slik det er nå må alle bilmerker i England selge minst 22 prosent elbiler før året er omme. Men det er urealistisk, og nå vil regjeringen lempe på kravet.

Den britiske regjeringen har besluttet å revurdere kravet om at 22 prosent av alle nye biler i 2024 skal være elbiler.

Avgjørelsen kommer etter omfattende kritikk fra bilbransjen, som har beskrevet målet som urealistisk. Regelen er en del av landets innsats for å fase ut forbrenningsmotorer innen 2030, men manglende etterspørsel etter elbiler har gjort målene vanskelige å nå.

Bilprodusenter har allerede endret sine elektrifiseringsstrategier som svar på det utfordrende markedet, og nå ser det ut til at den britiske regjeringen er klar til å justere kravene.

På en måte med seniorrepresentanter fra bilindustrien sa handelssekretær Jonathan Reynolds at han vil involvere dem i en prosess for å finne bedre løsninger på gjeldende regler.

– Vi vil konsultere deg om endringer i ZEV-mandatet og invitere til dialog om alternativer for en bedre vei videre, sa Reynolds, ifølge Bloomberg, under en middag arrangert av Society of Motor Manufacturers and Traders (SMMT).

LES OGSÅ: Audi utviklet en 5-sylindret R8 med bakhjulsdrift

Han understreket imidlertid samtidig at planen om å fase ut forbrenningsmotorer i 2030 fortsatt er på plass. Den grensen har imidlertid svingt flere ganger mellom 2030 og 2035. Faktisk så sent som i år.

Regelen om 22 prosent elbiler i 2024 har vist seg vanskelig å leve opp til, da bilistenes interesse for og for elbiler ikke er høy nok.

Ifølge bilmerkene har situasjonen blitt forverret av vedtaket om å avskaffe subsidier til elbiler. Det skjedde i England i 2022.

Og nå, på bare én måned, har industrien nådd de nødvendige målene. For å unngå boder på opptil 15.000 pund per bil i overkant, har enkelte bilmerker valgt å begrense tilbudet av bensin- og dieselbiler eller å kutte prisen på elbiler på egenhånd.

Planen vil imidlertid bli enda strammere i årene som kommer, med målet økende til 28 prosent for biler i 2025 og opp til 80 prosent i 2030. Ifølge Reynolds er regjeringen klar over behovet for støtte til bransjen dersom bilistene skal kjøpe elbiler.

– Samferdselsdepartementet og jeg har hørt dere klart og tydelig om behovet for støtte for å få denne overgangen til å lykkes, sa han til forsamlingen.

Samtidig fastholder regjeringen at hybridbiler skal være tillatt frem til 2035, noe som gir produsenter og forbrukere litt mer tid til å tilpasse seg de nye kravene.

Latest

Don't miss

Audi gir opp – selger Formel 1-teamet til Qatar

Qatars statsfond Qatar Investment Authority har kjøpt 30 prosent...

Kun 0,6 prosent ønsker denne støtten til elbiler

Den svenske regjeringen prøver for tiden å få flere...

Dansk bilgigant forsvinner, men lover ingen endringer

En av Danmarks eldste bilimportører ble tidligere i høst...

Tysk bilgigant i krise – skylder over 7,5 milliarder danske kroner

Den tyske underleverandøren Webasto, som forsyner det meste av...

Her gjemmer politiet seg i sivilkledd BMW M3

I Australia er rettshåndhevelse litt bedre på politiarbeid enn...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Tidligere VW-direktør krever mye mer støtte til elbiler

Elbilene klarer seg ikke uten støtte. Omtrent slik kan den avgjørende direktøren i Volkswagen i England, Alex Smith, tolke teksten etter at regjeringen lemper...

Elbiler gikk amok i natt – politiet kan ikke gjøre noe

Natt til onsdag gikk det amok en oppdatering for en hel rekke av Volkswagens elbiler rundt om på Sjælland. Feilen utløste alarmene. En feil...

Tesla lukker Cybertruck-fabrik – ansatte sendt hjem

Fabrikkarbeiderne som bygger Tesla Cybertruck i Austin, Texas har blitt sendt hjem med lønn. Produksjonen er stengt frem til fredag. Tesla har midlertidig stengt...

Norge vil frita elbiler fra denne avgiften – igjen

Norge er ikke medlem av EU. Men landet har sluttet seg til EØS-samarbeidet og må derfor be om lov for å fjerne momsen på...

Kinesiske BYD er nå verdens 6. største bilmerke

Kinas BYD tar plassen som verdens 6. største bilmerke og er på vei til å overta Ford i rent volum hvis salget fortsetter. På...

Politiet må ikke sende ut stander til 10.000 bilister

10.000 bilister som har blitt blinket av fotokameraer i Tyskland slipper nå forelegget fordi politiet ikke kan behandle sakene innen fristen. 10.000 sjåfører i...

Problemer med elbilbatterier kan stenge flere bilmerker

Politisk har elbiler definitivt blitt big business. Men det er også ekstremt dyrt for bilmerkene når batteriene får problemer, viser en ny rapport. En...

Alle kommuner må nå innføre nullutslippssoner

Folketinget har nettopp vedtatt loven som gir alle Danmarks 98 kommuner rett til å innføre nullutslippssoner. Lover gjelder fra 1. januar 2025. Det danske...

Dansk bilgigant forsvinner, men lover ingen endringer

En av Danmarks eldste bilimportører ble tidligere i høst solgt til Global Auto Holdings Limited, som selv har levert et blodig regnskap. Nå skifter...

Formel 1-legenden ønsker å selge hele bilsamlingen sin

Den levende Formel 1-legenden Bernie Eccelstone ønsker å kvitte seg med hele bilsamlingen sin. Den 94 år gamle briten eier noen av verdens sjeldneste...

Clutchen i Nicklas' Skoda har holdt 1 million kilometer

Niklas Olssons Skoda Octavia har nesten en million kilometer. Og til og med med samme motor og clutch. – Jeg er veldig fornøyd. Niklas...

Ford Escort Mk.1 skal bygges igjen etter 49 år

Fans av Ford Escort Mk. Jeg kan godt begynne å finne både klapphatten og gleden. For 12. desember presenteres bilen igjen, 49 år etter...