Elbiler er tyngre enn bensin- og dieselalternativer. Derfor slites også elbiler raskere ut dekkene. Men noen er mye verre enn.
En stor britisk undersøkelse blant 2 millioner bileiere viser at Tesla Model 3 og Model Y-eiere skifter dekk mye oftere enn alle andre elbileiere.
Tesla Model 3 topper en ny britisk undersøkelse . I hvert fall når det kommer til dekkslitasje.
Bilen bruker dekk raskest i 54 av 170 deler av landet. Det viser tall fra dekkselskapet KwikFit basert på hyppigheten av dekkskift.
Studien er basert på data fra to millioner britiske bileiere. De har alle fått skiftet dekk hos KwikFit innen en periode på 12 måneder. Selskapet tok deretter en nærmere titt på de slitte dekkene.
Analysen viser betydelige forskjeller mellom bilmodeller. Eiere av enkelte modeller må tilsynelatende bytte dekk oftere enn andre.
Tesla Model 3 er den modellen som dukker opp oftest på listen over rask dekkslitasje. Som nevnt topper den listen i 54 geografiske områder av landet.
Den neste bilen på listen er ikke en elbil. Det er en Citroen Berlingo. Den populære varebilen toppet listen i 24 områder i Storbritannia.
KwikFit: Resultater av dekkinspeksjon
Tesla er imidlertid igjen representert på tredjeplass i undersøkelsen. Her finner vi Tesla Model Y. Den modellen ser også ut til å slite ut dekk relativt raskt. Altså når man ser på hvor ofte eierne kommer inn med slitte dekk.
Model Y toppet listen over raskeste dekkslitasje i 16 av områdene som ble studert. Det plasserer den like bak Citroën Berlingo og den fjerde bilen på listen.
På fjerdeplass finner vi en tysk bil. Det er Mercedes CLA. Modellen toppet listen i ni britiske områder ifølge KwikFit.
Selskapet legger vekt på en viktig detalj i etterforskningen. Det er ikke tatt hensyn til hvor mange kilometer som mangler mellom hvert dekkskifte.
Studien ser kun på hvor ofte eierne har fått skiftet dekk. Det står ikke direkte noe om dekkslitasje per kort kilometer for de enkelte modellene.
Tesla Model 3 og Model Y: Høy dekkslitasje?
Resultatene mer enn tyder på at elbiler tygger seg gjennom et sett med dekk alarmerende raskt. Eiere av enkelte modeller besøker dekksenteret oftere enn andre. Dette gjelder spesielt for Tesla Model 3.
Flere faktorer kan påvirke generell dekkslitasje. Vekten på bilen, motorens dreiemoment, kjørestil og selve dekktypen spiller en vesentlig rolle for holdbarheten.
Elbiler er ofte tyngre enn tilsvarende bensin- eller dieselbiler. De har også typisk høyt og øyeblikkelig dreiemoment, noe som kan belaste dekkene.
Dette er imidlertid ikke noe KwikFit-studien direkte kommenterer eller undersøker årsaken til. Den registrerer kun frekvensen av dekkskift for de forskjellige modellene i datasettet.
For bileiere kan hyppigere dekkskift bety økte driftskostnader. Dekk utgjør en betydelig post i det samlede bilbudsjettet, spesielt for elbiler.
I Danmark viser andre studier at dekk til elbiler ofte er mer enn dobbelt så dyre når de monteres på elbiler. Les mer om det her .
