Etter det nye forbudet bryter 316.000 sjåfører loven

En ny undersøkelse fra Dækbranchen Danmark viser at dansker generelt er godt klar over at sommerdekk gir stopp om vinteren. Men 316 000 sjåfører har fortsatt problemer.

En ny opptelling av vinterdekk og sommerdekk viser at 316.000 bilister i Danmark bruker sommerdekk midt i vinterperioden.

Tallet har kommet frem i forbindelse med den årlige dekktellingen, som gjennomføres i uke 4 på offentlige parkeringsplasser over hele landet.

Formålet med dekktellingen er å gi en oversikt over hvilke dekktyper som brukes av bilistene. Tellingen utføres av Rådet for større dekksikkerhet, Dekkimportørenes forening og FDM.

Resultatene viser at en stor andel av bilistene kjører med vinterdekk, mens en betydelig andel fortsatt har sommerdekk.

Dette skriver Rådet for større dekksikkerhet i en pressemelding .

Andelen biler med helårsdekk har økt. Og selv om det kanskje er bedre enn å kjøre rundt på sommerdekk om vinteren, vekker det fortsatt bekymring i dekkbransjen.

– Andelen biler på helårsdekk har økt igjen, noe som kan skyldes at de siste vintrene har vært på den milde siden, sier Volker Nitz fra Rådet for større dekksikkerhet.

Han påpeker imidlertid at det fortsatt er perioder med vintervær hvor helårsdekk ikke er tilstrekkelig.

– Det har imidlertid vært unntak i perioder hvor været kortvarig har utfordret både sjåførene og veivesenet, og satt alt i stå. Her hadde ekte vinterdekk vært en bedre løsning.

Selv om helårsdekk kan være en løsning for enkelte førere, anbefales det å bruke vinterdekk i vinterperioden.

– For mange kan helårsdekk være en akseptabel løsning. Men man må være forberedt på å måtte ta spesielle transportforholdsregler de dagene vinteren viser seg fra den harde siden, sier Volker Nitz.

Regionale forskjeller i dekktellingen viser at andelen vinterdekk er størst på Jylland, mens andelen sommerdekk er høyest i Øst-Danmark.

– Det er selvfølgelig beklagelig at det går slik, og selv om vintrene generelt er mildere, er vinterdekk fortsatt det beste valget, mener Volker Nitz.

Han understreker at vinterdekk er det sikreste valget på både snø, is og kalde, våte veier som er vanlig i vinterhalvåret.

At danskene må kjøre rundt på 'egnede dekk' i vinterperioden er noe helt nytt her hjemme. I fjor nektet regjeringen ellers å gjøre vinterdekk til et lovkrav. Så de har landet på et kompromiss som fortsatt straffer sjåførene.

Sommerdekk i vinterdekk koster en stall på 1000 kr. per Dekk. Kort tid før loven trådte i kraft, viste en meningsmåling også at 2 av 3 dansker ville gjøre vinterdekk til et lovkrav.



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Spillapper: Hvorfor mobilfokuserte strategier trives i Danmark

Spillapper blomstrer blant danske spillere – og har faktisk...

Elbil må akselerere av seg selv, sier Dodge

Den nye Dodge Charger Daytona selger ikke bare dårlig,...

Bildelgiganten permitterer – nesten alle er borte

Bildelprodusenten Kongsberg Automotive, best kjent for Volvos Orrefors-girspak, permitterer...

Det utenkelige har skjedd med Tesla – folk forsvinner

Teslas popularitet stuper globalt fra 23 til 18 prosent....

Dansk ladestasjonprodusent har gått konkurs

Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems har gått konkurs....

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...