Hans eget firma står overfor en total nedleggelse når et varelager på 4300 biler er solgt. Men Henrik Fisker hoppet over det da han besøkte Indian ET Auto Summit via videolink.
Hans eget selskap er under konkursbeskyttelse i USA. Og i skifteretten kom det frem at Fisker stenger når et lager på 4300 biler er solgt.
Men den danske bildesigneren Henrik Fisker hoppet behendig over sin egen marerittaktige situasjon da han talte til en samling på Indias ET Auto Summit torsdag i forrige uke.
Dette er skrevet av electric-vehicles.com .
Via en videolenke kunne deltakerne bl.a. horen Henrik Fisker kommer med forslag til fremtiden til elbilen, og hvordan elbilen mangler følelsen som en bil med forbrenningsmotor kan gi.
LES OGSÅ: Selskapet bak dansk bilvirksomhet sier opp 250 personer
– Elbiler gir ikke den samme følelsesmessige opplevelsen som forbrenningsmotorer gjør.
– Etter hvert som vi fortsetter å utvikle dem, vil vi finne ut hvordan vi også kan erstatte opplevelsen av forbrenningsmotoren, sa Henrik Fisker under arrangementet.
Dagen etter Henrik Fiskers tale i forbindelse med den indiske messen var det klart at Fisker Inc. er klar til å selge alle sine eiendeler til en og samme kjøper. I hvert fall helst.
I skifteretten kom det frem at Henrik Fisker har spurt 40 aktorer i bilbransjen om de er interessert i å overta bilmerket. Men Fisker Inc. ser ut til å ha blitt avvist hver gang.
Og nå gjenstår det tilsynelatende bare forhandlinger med et amerikansk selskap som lever av å selge biler til turtjenester som Lyft. Det er imidlertid ikke noe konkret på bordet ennå heller. I hvert fall ikke noe publikum trenger å vite om.
Hvis Henrik Fiskers bilmerke stenger, noe det er mye som tyder på, vil det på ingen måte være første gang den 60 år gamle mannen fra Allerod brenner for bilbransjen. Faktisk har han måttet pakke sammen og legge ned virksomhetene sine to ganger.
Blant annet. For 10 år siden, da Fisker Automotive, som bygde hybridbilen Fisker Karma, måtte stenge produksjonen, hadde bare 2450 eksemplarer av bilen forlatt fabrikken i Finland, hvor merket leaset seg selv.