EU har endret sine førerkortregler for første gang siden 2006. Dette betyr blant annet at 15-åringer må kunne sitte bak rattet dersom bilen har fartsgrense.
En tirsdag i mars i år ble EU-landene enige om å endre førerkortreglene for første gang siden 2006.
Dette betyr blant annet at det må innføres et spesielt B1-førerkort, som folk helt ned i 15-årsalderen kan erverve seg helt lovlig.
Det skriver Europaparlamentet på nettsiden sin.
Førerkortet tillater svært unge mennesker å kjøre vanlige personbiler som veier opptil 2500 kilo, med kravet om at bilen ikke kan kjøre fortere enn 45 km/t.
På denne måten heller EU-regjeringen mot reglene i Sverige, hvor de yngste sjåførene i mange år har vært 15-åringer bak rattet i de såkalte A-traktorene.
Motstander kaller avgjørelsen «en fatal feil»
Det vil si ombygde biler som er begrenset til 30 km/t – omtrent samme prinsipp som vi kjenner her, hvor 15-åringer får kjøre såkalte «små mopeder». Dette har vært tilfelle siden 1. oktober 2024. Tidligere var aldersgrensen 16 år.
Tilbake til EU-parlamentets nye regler, er ikke alle like begeistret for utsiktene til å måtte dele veiene med 15-åringer i større grad enn det som allerede er tilfelle.
Lobbyorganet European Transport Safety Council (ETSC) kaller til og med EUs avgjørelse en «fatal feil».
– Det er en utrolig uansvarlig avgjørelse som betyr at vi om noen år kan ha 15-åringer som kjører store SUV-er rundt i byer og gater over hele EU.
– Det er ironisk at presset for å la barn få slike førerkort kommer fra Sverige – et av landene som leder an i kampen for trafikksikkerhet.
– Men som har tillatt tenåringer å kjøre rundt i såkalte A-traktorer i mange år, sier ETSC-formann Ellen Townsend.
– Denne avgjørelsen vil bane vei for at millioner av 15-åringer kan kjøre vanlige personbiler og SUV-er som ikke krever andre tiltak enn en fartsgrense på 45 km/t.
Europakommisjonen har selv advart om at denne typen lovgivning kan være farlig for andre trafikanter, som fotgjengere og syklister, sier ETSC-sjefen.
EU holder imidlertid ikke tilbake fordi lobbyister klager. For å løse mangelen på lastebilsjåfører, vil myndighetene i Brussel også tillate 17-åringer å kjøre lastebil. Les mer om det her .
En annen ting er at EU vil stramme inn grepet om sjåfører som kjører eldre biler. I Brussel foreslås det at alle biler som er eldre enn 10 år må inspiseres hvert eneste år.
Det blir derfor betydelig dyrere å være bileier. Bare i Danmark viser den siste tellingen at bilparken har blitt mye eldre det siste året, slik at den nå er rett under 10 år gammel i gjennomsnitt. For å være presis, 9,8 år.