8. mai, 2025

EU-regler: 15-åringer kan nå kjøre bil

EU har endret sine førerkortregler for første gang siden 2006. Dette betyr blant annet at 15-åringer må kunne sitte bak rattet dersom bilen har fartsgrense.

En tirsdag i mars i år ble EU-landene enige om å endre førerkortreglene for første gang siden 2006.

Dette betyr blant annet at det må innføres et spesielt B1-førerkort, som folk helt ned i 15-årsalderen kan erverve seg helt lovlig.

Det skriver Europaparlamentet på nettsiden sin.

Førerkortet tillater svært unge mennesker å kjøre vanlige personbiler som veier opptil 2500 kilo, med kravet om at bilen ikke kan kjøre fortere enn 45 km/t.

På denne måten heller EU-regjeringen mot reglene i Sverige, hvor de yngste sjåførene i mange år har vært 15-åringer bak rattet i de såkalte A-traktorene.

Motstander kaller avgjørelsen «en fatal feil»

Det vil si ombygde biler som er begrenset til 30 km/t – omtrent samme prinsipp som vi kjenner her, hvor 15-åringer får kjøre såkalte «små mopeder». Dette har vært tilfelle siden 1. oktober 2024. Tidligere var aldersgrensen 16 år.

Tilbake til EU-parlamentets nye regler, er ikke alle like begeistret for utsiktene til å måtte dele veiene med 15-åringer i større grad enn det som allerede er tilfelle.

Lobbyorganet European Transport Safety Council (ETSC) kaller til og med EUs avgjørelse en «fatal feil».

– Det er en utrolig uansvarlig avgjørelse som betyr at vi om noen år kan ha 15-åringer som kjører store SUV-er rundt i byer og gater over hele EU.

– Det er ironisk at presset for å la barn få slike førerkort kommer fra Sverige – et av landene som leder an i kampen for trafikksikkerhet.

– Men som har tillatt tenåringer å kjøre rundt i såkalte A-traktorer i mange år, sier ETSC-formann Ellen Townsend.

– Denne avgjørelsen vil bane vei for at millioner av 15-åringer kan kjøre vanlige personbiler og SUV-er som ikke krever andre tiltak enn en fartsgrense på 45 km/t.

Europakommisjonen har selv advart om at denne typen lovgivning kan være farlig for andre trafikanter, som fotgjengere og syklister, sier ETSC-sjefen.

EU holder imidlertid ikke tilbake fordi lobbyister klager. For å løse mangelen på lastebilsjåfører, vil myndighetene i Brussel også tillate 17-åringer å kjøre lastebil. Les mer om det her .

En annen ting er at EU vil stramme inn grepet om sjåfører som kjører eldre biler. I Brussel foreslås det at alle biler som er eldre enn 10 år må inspiseres hvert eneste år.

Det blir derfor betydelig dyrere å være bileier. Bare i Danmark viser den siste tellingen at bilparken har blitt mye eldre det siste året, slik at den nå er rett under 10 år gammel i gjennomsnitt. For å være presis, 9,8 år.

Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Her vil to tredjedeler av «de unge» kun kjøre elbiler

Når man spør om elbilen, kommer det mye an...

Toyota: Sportsbiler kan ikke kjøre på strøm

Toyotas styreleder Akio Toyoda foretrekker motorstøyen og lukten av...

Audi tjener milliarder – men salget faller

Audi rapporterer en økning i omsetningen på 12 prosent...

Nye Audi Quattro får 530 hestekrefter – utsolgt på få timer

ABTs moderne tolkning av Audi Quattro er klar. Alle...

Toyota-sjef: Elbiler er mer sløsende enn du tror

Toyotas styreleder Akio Toyoda forsvarer fortsatt hybridbiler. 27 millioner...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Kinesisk merke lover superbil som er «bedre enn Ferrari SF90»

Kineserne har en tendens til å kopiere. Nå har Great Wall Motors brukt det de hevder er fem år på å utvikle en superbil...

Toyota i nederlag – Kina tar over nok en bil

Kineserne er vanskelige å konkurrere med når det gjelder elbiler. Og nå frykter Toyota at diktaturet i Beijing også vil sikte seg inn på...

Her vil to tredjedeler av «de unge» kun kjøre elbiler

Når man spør om elbilen, kommer det mye an på hvem man spør. Tydeligvis vil unge tyskere heller kjøre elbiler. Ifølge en ny analyse...

Bilsjefer advarer: EU utrydder biler og fabrikker

Renaults Luca de Meo og Stellantis-sjef John Elkann mener at EU-forskrifter er en direkte trussel mot produksjonen av småbiler og kan føre til fabrikknedleggelser....

Den danske motorstyrelsen avdekker absurd svindel med 250 biler

Biltilsynet og Skatteetaten øker kontrollen over bilforhandlernes interne transaksjoner etter at et tilfeldig utvalg avdekket omfattende svindel. Biltilsynet og Skatteetaten setter nå økt fokus...

Formel 1-lag sparker trenere – men bare midlertidig

Alpine har fått nok av Jack Doohan. Og likevel. Fordi på papiret er australieren fortsatt ansatt, mens Franco Colapinto skal kjøre de neste 5...

Donald Trump skal fjerne 1,55 millioner biler innen 2025

Tollsatser fra USA kan bety 1,55 millioner færre biler globalt innen 2025. Volvo og Honda flytter produksjonen til USA, mens Audi vurderer situasjonen. Amerikanske...

Audi tjener milliarder – men salget faller

Audi rapporterer en økning i omsetningen på 12 prosent i løpet av første kvartal, selv om det selges færre biler. Audi tjener mer penger...

Ny Mercedes til en halv million kan ikke lade overalt

Mercedes' nye elbil CLA imponerer på papiret. Men i den virkelige verden kan den ikke lade overalt. Den elektriske Mercedes CLA har skapt overskrifter...

Nye fartskameraer blinker i en avstand på 1 kilometer

I England intensiverer politiet jakten på fartsovertredere. Det nye våpenet er fartskameraer som blinker opp sjåfører på én kilometers avstand. Spørsmålet er om den...

Bilmerke i krise permitterer halvparten av sine ansatte

Ved batterifabrikken Novo Energy i Gøteborg, som Volvo overtok tidligere i år, har bilmerket sagt opp halvparten av de ansatte. Regissøren beklager. Volvo Cars'...

Ferrari tjener over 1,5 millioner kroner per år. bil

Første kvartal i 2025 var en ekstremt god forretning for Ferrari. Merket fra Maranello registrerer en omsetning på over halvannen million kroner per år....