Midt i debatten om forbud mot forbrenningsmotoren får britiske JCB en forbrenningsmotor som går på hydrogen godkjent i Nederland.
Fredag i forrige uke kunne JCB melde at selskapet har fått godkjenning for en forbrenningsmotor som går på hydrogen i Nederland.
Godkjenningen betyr at motoren foreløpig kan selges i 11 land rundt om i Europa. Det har kostet JBC over 100 millioner britiske pund, arbeidet til 150 mann og mer enn 3 år å utvikle motoren.
Det skriver selskapet i en pressemelding .
– Den formelle typegodkjenningen/sertifiseringen baner vei for salg og bruk av hydrogenmotorer i hele Storbritannia og Europa.
– Jeg kunne ikke håpet på en bedre start på året. Mest av alt er jeg fornøyd med vårt team av britiske ingeniører som har jobbet utrettelig for å komme så langt, sier JBC-formann Anthony Bamford.
JCB, som normalt utvikler store entreprenørmaskiner, forventer at flere land følger etter med en godkjenning slik at salget kan spre seg til resten av Europa.
I tillegg til å være godkjent i Nederland, har Tyskland, England, Irland, Tyskland, Spania, Frankrike, Belgia, Polen, Finland, Sveits og Lichtenstein godkjent den nye hydrogenmotoren.
Hvorfor Danmark og de andre skandinaviske landene ikke er på listen er uklart. Men JCB forventer derfor at flere godkjenninger faller på plass i løpet av 2025.
Selskapet sier også at det allerede har bygget 130 motorer som for tiden jobber i en testfase. De brukes til teleskoplastere og generatorer.
Mens den første hydrogenmotoren nå er godkjent i EU, jobber flere bil- og lastebilmerker videre med teknologien. Volvo Truck planlegger å bruke teknologien til tungtransport.
Mens BMW og Toyota ser på om det er noen vits i å brenne hydrogen i vanlige personbiler. De to bilmerkene jobber allerede sammen om en hydrogenbil som skal sendes på gaten i 2028. Les mer om det her .