Nye biler må bestå av langt mer gjenvinning. Faktisk bør ikke bilmerker få bygge biler uten å tenke i en såkalt sirkulær økonomi, mener EU.
Innstrammingene overfor bilistene er skruen uten ende på EU-regnskapet i Brussel og Strasbourg. Og nå er det bilmerkenes tur. Igjen.
Bilmerkene må ikke bare møte strengere CO2-krav. Med et nytt forslag vil EU-kommisjonen forby bilprodusenter å bygge biler som ikke tar hensyn til en såkalt sirkulær økonomi.
Dette er skrevet av Bild .
Materialene skal med andre ord holdes i live så lenge som mulig. Og selv når disse er brukt opp, må det vurderes hvordan materialene best kan resirkuleres og sendes tilbake til 'økonomien'.
Ifølge den tyske avisen vil EU-kommisjonen snart stille krav om at alt fra enkeltdeler skal være enkle å erstatte til resirkulerbarhet av råvarene.
– Sirkulær økonomi er også en avgjørende faktor for at bilindustrien skal øke konkurranseevnen og bli mer krisesikker, sier Tysklands miljøminister Steffi Lemke.
Den tyske miljøorganisasjonen DUH kritiserer imidlertid forslaget for ikke å inneholde innstramminger som ikke «stopper trenden mot stadig større biler». DUH klager også på at EU ikke planlegger å straffe bilprodusenter som ikke bruker brukte reservedeler i utkastet.
Ifølge EUs egne tall er bilindustrien en av de tyngste næringene i hele unionen. I hvert fall når det gjelder produksjon. Bilmerkene beslaglegger for eksempel 19 prosent av alt stålet som produseres i Europa hvert eneste år.
10 prosent av all plast i fagforeningen finner også veien inn i nye biler. Og hele 42 prosent av alt nytt aluminium går til bilproduksjon hvert år.
Sammenslutningen av tyske bilmerker hilser generelt EU-kommisjonens forslag velkommen. Tyskerne er imidlertid klare til å gå enda lenger. Organisasjonen vil forby alt salg av bensin og diesel. Les mer om det her .